Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction Review: experiment reușit

Autor: Cosmin Aionita | 03.02.2022
Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction Review: experiment reușit
Foto: Ubisoft

First person shooterele dedicate modului co-op reprezintă unul dintre cele mai “la modă” genuri ale momentului, dacă ar fi să ne luăm după lansările recente. În toamna anului trecut am “treierat” prin zombies din Back 4 Blood, în timp ce finalul anului 2021 a fost marcat de lansarea versiunii complete a jocului GTFO, o abordare mult mai tensionată a genului. Iar acum luptăm împotriva unui soi de extratereștri-paraziți alături de trupele de intervenții din Rainbow Six Extraction.

Rainbow Six Extraction

Sosit la puțin peste șase ani de la apariția lui Rainbow Six Siege, Extraction schimbă formula, abandonând formula PvP (sau mai bine zis team vs. team) pentru o abordare PvE, în care echipa controlată poate fi formată din maximum trei jucători. În schimb, foarte multe alte elemente familiare pentru veteranii Siege rămân aproape neschimbate, pornind cu toți operatorii jucabili sau armele și echipamentele speciale ale acestora. Astfel, experiența din Extraction încearcă să se adreseze atât fanilor vechi, cât și noilor veniți în cadrul seriei Rainbow Six.

Fără campanie, dar cu mai mult creier

Dacă tot am amintit de Back 4 Blood sau GTFO, trebuie menționat că Rainbow Six Extraction este structurat diferit față de aceste jocuri, fără a include o campanie propriu-zisă. La prima vedere, acest neajuns poate fi considerat unul major, însă, după câteva ore bune petrecute în jocul celor de la Ubisoft, pot spune că prefer abordarea din Extraction. Și asta datorită game design-ului propriu-zis.

Rainbow Six Extraction

Mai exact, în loc de hărți diferite care se succed într-o campanie, Extraction pune la dispoziție niște niveluri pe care le puteți relua de câte ori doriți, fiecare rundă aducând însă anumite modificări generate în mod aleatoriu. Obiectivele, alese dintr-o gamă totuși finită, vor diferi de la o sesiune la următoarea, unele uși și intrări active acum vor fi baricadate în meciul următor, în timp ce alte căi de acces vor deveni disponibile. Astfel, la prima încercare vă puteți infiltra pe acoperișul unei clădiri, cu misiunea de a strânge mostre de țesut extraterestru ce trebuie studiate, în timp ce următoarea încercare de pe aceeași hartă va începe în cu totul alt punct, cu alte căi de acces, misiunea fiind de a captura un extraterestru mai „exotic”.

Și asta nu este tot. Dacă vă simțiți în stare (fie că ați îndeplinit primul obiectiv, fie că nu), puteți avansa într-un al doilea sector al acelei hărți, unde vă așteaptă un obiectiv și mai îndrăzneț. Sau vă puteți mulțumi cu experiența acumulată și să apelați la „extraction”, pe principiul „ce-i în mână nu-i minciună”. Ori, dacă aveți sânge în instalație, să treceți la cel de-al treilea sector al hărții, cel mai dificil, în speranța câștigării de și mai multă experiență. Permanent trebuie să puneți în balanță atuurile și dezavantajele pe care le aveți în acel moment și să luați o decizie: optați pentru „securizarea” experienței curente sau îndrazniți să mergeți mai departe, în speranța că veți obține recompense și mai mari, dar vă puneți viața în pericol și riscați să pierdeți tot.

Rainbow Six Extraction

“Încă o rundă”

Nu vă închipuiți însă că sesiunile de joc din Rainbow Six Extration sunt expediții de lungă durată, care să vă pună nervii foarte mult la încercare. Dimpotrivă, fiecare obiectiv/sector de hartă alocă echipei 15 minute pentru a fi îndeplinit/parcurs, interval în cadrul căruia trebuie să iei deciziile de care aminteam mai devreme. Poți juca astfel câteva „meciuri” de Extraction și atunci când ai doar puțin timp liber.

Însă, de cele mai multe ori, sesiuni de joc se vor prelungi: mereu vei dori să mai joci „încă o rundă”, fie pentru a câștiga experiența necesară pentru a atinge un nou nivel (progresul în nivel deblochează hărți sau operatori noi, spre exemplu), fie pentru a-ți elibera un operator căzut la datorie într-o rundă anterioară. Și asta pentru că Extraction folosește și un sistem de gestiune a echipei de operatori oarecum similar cu ce întâlneam în titlurile gen XCOM.

Rainbow Six Extraction

Mai exact, supraviețuitorii unei incursiuni nu rămân doar cu experiența câștigată, ci și cu alte tipuri de sechele, sănătatea acestora fiind afectată și devenind, astfel, inapți pentru încă o recrutare succesivă. Trebuie să aștepți câteva runde până când aceștia vor deveni din nou apți de acțiune. Mai mult, operatorii căzuți în luptă îți vor diminua nivelul de total de experiență până atunci când corpurile acestora vor fi recuperate din hărțile unde au fost doborâți inițial. Nu în ultimul rând, fiecare operator acumulează propria experiență, poate avansa în nivel, deblocându-și astfel accesul la arme mai variate sau echipamente mai performante.

Structura și progresia te încurajează astfel să joci din ce în ce mai mult, să deblochezi toate hărțile, toată distribuția de operatori și de echipamente dedicate acestora. Iar faptul că arsenalul și abilitățile acestora sunt deja familiare jucătorilor de Siege sporește accesibilitatea la ceea ce are de oferit Extraction. Cei mai vrednici pot debloca și conținutul avansat end-game, cele trei sectoare ale hărților extinzând-se la nu mai puțin de nouă, mult mai dificile, dar și cu recompense pe măsură.

Rainbow Six Extraction

Nu era nevoie de secvențe cinematice

Totuși, din anumite puncte de vedere, producătorii lui Rainbow Six Extraction dau și impresia că nu au știut exact ce au vrut să realizeze. Spre exemplu, deși din structura jocului lipsește o campanie tradițională, în anumite momente (un pic cam dese pentru gustul meu) ești asaltat cu secvențe cinematice care nu au niciun aport anume. Nu am nevoie de telenovele animate ca să pricep că „extratereștrii invadează America” și că „unica linie de apărare este constituită din operatorii Rainbow”, mai ales în contextul unui joc multiplayer. Se ajunge astfel în situații hilare, în care unul dintre jucătorii din party este „răsplătit” cu un nou cinematic, în timp ce restul de colegi trebuie să-l aștepte în meniuri.

Nici aspectul inamicilor, extratereștrii Archæans, nu este tocmai cel mai inovativ, majoritatea având conformații umanoide. Dar sunt ușor de identificat, lucru mult mai important în contextul unui joc unde comunicarea rapidă dintre colegii de echipă îndeplinește unul dintre cele mai importante roluri. De asemenea, hărțile nu sunt deloc urâte, însă putem spune că funcționalitatea acestora primează în fața factorului estetic.

Rainbow Six Extraction

De altfel, în cadrul testului nostru, Extraction a funcționat foarte bine pe PC, fără sacadări sau probleme de conexiune. Totuși, timpii de loading au variat atunci când jucam online în party, câteodată nivelurile fiind încărcate aproape instantaneu (după vizionarea unei scurte secvențe animate, se putea altfel?), iar alteori fiind necesare secunde bune până când căpătam controlul asupra propriului operator.

Per total însă, Rainbow Six Extraction mi-a depășit asteptările, dovedindu-se o experiență co-op destul de bine închegată, cu mecanici bine gândite, de care te poți bucura și în sesiuni scurte, dar și pe parcursul unor maratoane ce pot dura nopți întregi de joc. Chiar dacă genul nu vă pasionează neapărat (nici eu nu pot spune ca sunt un mare fan), îi puteți da o șansă, mai ales în condițiile în care Extraction este inclus în serviciul Game Pass, deci îl puteți încerca fără vreun cost suplimentar dacă aveți un astfel de abonament pentru PC sau Xbox.

Părţi pozitive
  • runde nu neapărat lungi, însă intense
  • comunicarea dintre coechipieri rămâne cheia succesului
  • suficientă randomizare pentru a face fiecare sesiune să fie diferită
  • sistemul de progresie, atât cel de ansamblu, cât și pentru fiecare operator în parte
  • familiar pentru cei obișnuiți cu operatorii din Siege
Părţi negative
  • pentru a te bucura de joc cu adevărat, ai nevoie de prieteni la fel de pasionați
  • povestea și secvențele cinematice sunt inutile, având in vedere că jocul nu are o campanie propriu-zisă
  • design-ul extratereștrilor este cam... banal