În anii ’90, această consolă promitea să „ucidă PlayStation”. Ce s-a întâmplat de fapt

Autor: Cosmin Aionita | 05.07.2023
În anii ’90, această consolă promitea să „ucidă PlayStation”. Ce s-a întâmplat de fapt

Vorbitorii de limbă engleză folosesc o expresie: „Good things come to those who wait”. În limba română, o traducere aproximativă ar fi „cei care sunt dispuși să aștepte vor primi lucruri bune”. În cazul de față, este vorba despre o „așteptare” de mai bine de 30 de ani, documente interne ale celor de la SEGA de la mijlocul anilor ’90 fiind „scăpate” pe Internet.

Dintre acestea, cea mai interesantă este o scrisoare trimisă de către Tom Kalinske, la acea vreme CEO-ul diviziei americane a SEGA, pe tema consolei SEGA Saturn. Aceasta s-a dovedit a fi un eșec în Statele Unite ale Americii, fiind lansată cu un an înainte de Nintendo 64, cu o sumedenie de probleme, cum ar fi marginea de profit pentru retaileri de numai 6% (15$, insuficient pentru ca magazinele partenere să depună eforturi pentru a vinde consola).

Totuși, Kalinske era foarte încrezător în șansele consolei SEGA Saturn, având convingerea că „va ucide Sony”.

Îi ucidem pe cei de la Sony. În fiecare magazin [din Japonia], hardware-ul Saturn s-a epuizat în timp ce sunt disponibile stive întregi de PlayStation. Retailerii au mărturisit că nu pot compara vânzările reale pentru că Saturn se vinde înainte să apuce să fie contorizat cu acuratețe. Aș vrea ca întreaga noastră echipă, oamenii de vânzări, retailerii, analiștii, media etc. să vadă și să înțeleagă ce se întâmplă în Japonia. Apoi vor înțelege ca vom câștiga și aici în Statele Unite până la urmă.”

– Tom Kalinske, fost CEO al SEGA America

În ciuda speranțelor lui Kalinske, SEGA nu a dat lovitura în Statele Unite cu Saturn, iar CEO-ul a părăsit compania mai târziu în cursul acelui an (scrisoarea a fost trimisă pe 28 martie, iar Kalinske și-a prezentat demisia pe 15 iulie). Într-un interviu recent cu TimeExtension, fostul CEO SEGA America a oferit mai multe detalii despre plecarea sa:

Am avut parte de atât de mult succes încât nu înțelegeam de ce, dintr-o dată, anumite decizii îmi erau impuse din Japonia. Am fost forțați să lansăm SEGA Saturn fără a avea suficient hardware, fără a avea suficient software și, pentru a agrava lucrurile, am fost fortați să introducem consola pe piață cu cinci luni mai devreme decât ne-am fi dorit.

– Tom Kalinske, fost CEO al SEGA America

Restul este deja istorie: consola SEGA Saturn nu a depășit 10 milioane de exemplare comercializate la nivel global, în timp ce PlayStation-ul celor de la Sony, pe care Kalinske îl dorea „ucis”, s-a vândut în peste 100 de milioane de exemplare. De aceeași soartă nefericită a beneficiat și SEGA Dreamcast, ultima consolă lansată de SEGA, al cărei suport a fost întrerupt în 2001, la numai doi ani de la lansarea din occident (1999).

Compania s-a reorientat între timp către dezvoltarea și publicarea de jocuri video pe platformele fostei concurențe, SEGA bucurându-se de succes cu serii precum Sonic sau Like a Dragon/Yakuza.

Sursa: PC Gamer

Urmărește Go4Games.ro pe Google News