Interviu exclusiv cu Bogdan Vera, programator în cadrul Media Molecule – despre Dreams, carieră şi viaţa într-un studio PlayStation

Autor: Cosmin Aionita | 13.04.2020
Interviu exclusiv cu Bogdan Vera, programator în cadrul Media Molecule – despre Dreams, carieră şi viaţa într-un studio PlayStation

Dreams este unul dintre punctele luminoase ale unui început de an destul de întunecat, marcat de pandemia de COVID-19 pe care o traversăm şi toate restricţiile cauzate de aceasta. Creaţia studioului Media Molecule (parte a Sony Interactive Entertainment) este mai mult decât un simplu joc, reprezentând o serie de unelte intuitive, prietenoase pentru începători, cu ajutorul cărora oricine îşi poate crea propriul joc, fără cunoştinţe prealabile de programare.

Nu mică mi-a fost surpriza să aflu că Bogdan Vera, un vechi prieten, colaborator personal şi una dintre cele mai talentate persoane cu care am avut ocazia să lucrez în domeniul muzical, este implicat în procesul de dezvoltare a jocului, fiind unul dintre programatorii de la Media Molecule.

Astfel, nu am ezitat atunci când am avut ocazia de a discuta din nou cu Bogdan Vera, de această dată despre Dreams, despre cariera sa şi despre rolul pe care îl îndeplineşte în cadrul Media Molecule. Dreams este disponibil acum, în exclusivitate pentru consolele PlayStation 4.


Go4games: Salut, Bogdan. În primul rând, ne poţi da mai multe detalii despre trecutul tău profesional sau, de ce nu, non-profesional? Cum ai reuşit să ajungi la studioul Media Molecule?

Bogdan Vera: Salut! M-am mutat în Regatul Unit al Marii Britanii în 2008, cu scopul de a merge la facultate aici şi de a studia în domeniul “Music and Audio Technology”, la Bournemouth University. Nu plănuisem să lucrez în domeniul jocurilor video, şi, pentru a fi sincer cu voi, nici nu mă credeam în stare să fac asta, nefiind foarte priceput în ceea ce priveşte programarea sau design-ul, iar notele mele de la şcolile din România fiind cam mici. Eram însă foarte pasionat de muzică, în special de cea metal, şi mi-am petrecut aproape tot timpul compunând şi înregistrând astfel de materiale. În acea perioada am lucrat la câteva albume pentru trupa mea – Abodean Skye –, în proiect fiind implicaţi şi câţiva solişti vocali din România.

Bogdan Vera

Pe parcurs, mi-am descoperit o pasiune pentru programarea în domeniul audio, am realizat o serie de aplicaţii cu tentă artistică, am participat la multe “hackathon”-uri dedicate domeniului muzical şi, în general, m-am “scufundat” în aria aceasta a tehnologiei muzicale.

Am obţinut o diplomă de Master în acest domeniu şi apoi am petrecut doi ani în încercarea de a dobândi titlul de doctor, dar am eşuat lamentabil, realizând că acest gen de studii strict academice pur şi simplu nu mi se potrivesc. După un an de lucru în domeniul web development-ului, am aplicat pentru un post de Audio Programmer la studioul Media Molecule şi, surprinzător, l-am obţinut! Cred că m-a ajutat foarte mult portofoliul meu de proiecte, mai mult sau mai puţin artistice, pe care le-am documentat şi pe YouTube.


G4G: Care este rolul tău în echipa de la Media Molecule şi cum ai contribuit la realizarea jocului Dreams?

BV: După cum v-am pus, am început în cadrul Media Molecule din poziţia de Audio Programmer, fiind implicat în realizarea muzicii, dar şi a uneltelor audio din Dreams. Dreams oferă multe posibilităţi de creaţie muzicală, poţi compune teme, poţi face design audio, poţi crea sisteme muzicale interactive şi multe, multe altele. Ba chiar m-am folosit de uneltele din Dreams pe scenă, pentru a susţine concerte întregi: în 2018 am pus la punct un concert imens la E3 folosind doar console PlayStation! De curând, am fost promovat într-un rol de programator principal şi m-am ocupat de mai multe lucruri, de la scrierea de cod pentru jocul propriu-zis, până la UI (interfaţa cu utilizatorul) şi tutoriale. Acum mă simt mult mai bine şi stâpăn pe propriile forţe din postura de programator generalist pentru jocuri video, dar am păstrat dragostea pentru domeniul audio.


G4G: Care este partea ta favorită din Dreams? Ce te face să te întorci la joc în fiecare zi?

BV: Mă joc Dreams foarte mult şi, destul de des, transmit sesiunile mele prin streaming pe Twitch (canalul de Twitch al lui Bogdan este boggostreams). Iubesc faptul că Dreams, spre deosebire de uneltele profesionale pe care le folosesc în mod obişnuit, nu lasă impresia unei aplicaţii “de muncă” şi pot face tot ce-mi doresc în mod confortabil, aşezat pe canapea, folosind doar controller-ul. Din multe puncte de vedere, Dreams mi-a înlocuit multe dintre aplicaţiile pe care le foloseam pentru proiectele artistice personale.

Bineînţeles, iubesc să explorez şi ce noutăţi a lansat comunitatea noastră dedicată: în fiecare zi dai peste ceva de jucat nou, ciudat sau de-a dreptul încântător. Personal, îmi plac creaţiile din Dreams care arată şi se joacă complet diferit de ceea ce există deja pe piaţă. De multe ori, acestea sunt realizate de persoane care nu au niciun fel de experienţă în realizarea de jocuri şi reprezintă experienţe cu totul noi, proaspete.

Dreams


G4G: Ai realizat, la rândul tău, jocuri întregi folosind Dreams? Dacă da, cum pot fi jucate şi de cititorii noştri?

BV: Sigur, am dezvoltat câteva jocuri şi le puteţi găsi pe toate în Dreams. Aţi putea încerca Jumpspace Reactor sau Jumpspace DeltaV. În general, mă dedic creaţiilor legate de muzică sau domeniul audio. Tocmai asta este frumuseţea lui Dreams: nu trebuie neapărat să faci jocuri, poţi crea orice doreşti!


G4G: În afară de Dreams, din ce ştiu eşti un gamer împătimit şi te joci multe alte titluri. Care sunt genurile tale favorite, jocurile tale de suflet şi ce titluri te joci chiar acum?

BV: Am crescut jucându-ma pe un calculator românesc învechit, numit HC-85, o clonă de Spectrum, pe care trebuia să aştepţi cinci milioane de ani pentru ca jocurile să se încarce de pe casete. De asemenea, îmi plac foarte mult jocurile video din anii ’90, precum DOOM, Quake, Planescape: Torment, seria Command & Conquer şi altele. Totuşi, cred că jocul meu favorit din toate timpurile rămâne Neverwinter Nights: a fost prima mea experienţă cu dezvoltatul de conţinut pentru jocuri folosind uneltele puse la dispoziţie de producători. Ajunsesem să creez propria mea lume de joc şi eram dungeon master în campaniile mele. Recent, mi-a plăcut foarte mult Night in The Woods şi am jucat Disco Elysium, Kentucky Router Zero şi tocmai ce-am terminat DOOM Eternal.


G4G: Mai ţii legătura cu prietenii din România? Lor le plac jocurile video?

BV: Trebuie să recunosc că nu prea mai ţin legătura cu persoanele de acasă şi ar fi trebuit să fac eforturi mai mari acest sens. De altfel, nu prea mai vorbesc limba română decât cu părinţii mei şi, câteodată, uit chiar şi cuvinte foarte simple. Ştiu, este ruşinos şi nu sunt tocmai mândru de asta!


G4G: Există vreo reţetă a succesului pentru o persoană ce-şi doreşte să devină dezvoltator de jocuri video? Care ar fi cea mai eficientă cale pentru a “urca acest munte”, pentru a obţine un job în cadrul Sony şi realiza jocuri video de PlayStation?

BV: Nu cred că există o asemenea “reţetă a succesului”. N-a trebuit să urc niciun munte şi asta pentru ca în cadrul Media Molecule nu găseşti atmosfera tipică unei corporaţii: aici toţi suntem egali. N-am fost nevoit niciodată să fac cafea pentru superiori sau să îndeplinesc doar sarcinile dedicate unui angajat începător. Mai mult, în prima mea zi de lucru la Media Molecule, Alex Evans, directorul nostru de tehnologie, mi-a spus “Te rog să creezi toate uneltele audio pentru joc. Relaxat, fără presiune. Mulţumesc!”. Trebuie să recunosc că, pentru o vreme, mă simţeam vinovat, aveam impresia că sunt un impostor, dar am abordat proiectul aşa cum o fac întotdeauna, transformând munca în pasiune. Câteodată însă este periculos să te ataşezi de un asemenea proiect profesional, existând riscul ca totul să devină prea personal. Eu am privit acest joc drept o şansă unică de a încerca să realizez cele mai trăsnite unelte muzicale, beneficiind de cea mai bună susţinere şi cele mai bune resurse pe care mi le-aş fi putut imagina.

Sunt mai degrabă un programator atipic pentru că, spre deosebire de restul colegilor de aici care scriu cod, toţi posesori ai unei diplome în domeniu, eu nu am aşa ceva! Am ales să mă dedic domeniului pe care îl iubesc şi am fost consecvent la fiecare pas, ajungând exact acolo unde a fost nevoie. Dacă ar fi nevoie totuşi să ofer sfaturi, v-aş recomanda să puneţi un accent mult mai mare pe propriul vostru portofoliu de proiecte şi demo-uri jucabile şi mai puţin pe studii: întotdeauna este bine să demonstrezi că eşti cu adevărat pasionat. Şi nu la modul “lol sunt foarte pasionat, mă angajaţi?”, ci demonstrându-ţi pasiunea cu ajutorul proiectelor pe care le-ai creat.

Media Molecule


G4G: Care sunt următorii paşi pentru Dreams? Va fi lansat jocul şi pe alte platforme?

BV: Acum lucrăm din greu la update-ul jocului pentru PlayStation VR, dar şi la conţinut nou, ce va fi adăugat în mod constant. De asemenea, punem un accent deosebit pe “educarea” comunităţii şi susţinem cursuri în acest sens, atât prin intermediul canalului nostru de Twitch, cât şi prin tutorialele din joc.


G4G: Ce crezi că îi rezervă viitorul lui Bogdan Vera? Dar studioului Media Molecule?

BV: Dreams este un proiect pe termen lung, în care cred ca voi fi implicat pentru mai multă vreme! Călătoria din Dreams abia a început şi încă îmi vin o tonă de idei noi legate de uneltele de creaţie muzicală incluse, dar şi despre alte părţi ale jocului!

Dreams


G4G: Mulţumim foarte mult, Bogdan! Câteva cuvinte la final pentru cititorii noştri?

BV: Înainte de a mă implica în domeniul dezvoltării de jocuri video, nu prea existau posibilităţi capabile să-ţi permită să începi o asemenea “călătorie” de la zero. Acum însă, prin intermediul lui Dreams, oricine poate face primii paşi în acest domeniu, îşi poate crea propriile jocuri sau experienţe interactive. Sper să vă întâlnesc şi creaţiile voastre originale în Dreamiverse!