Marvel Ultimate Alliance 3 The Black Order Review: un Avengers de sâmbătă dimineaţa

Autor: Cosmin Aionita | 29.08.2019

Jocurile cu super eroi se bucură de o adevărată „renaştere”, Spider-Man reuşind anul trecut să demonstreze că astfel de titluri, în mâinile unor studiouri talentate, pot aduce experienţe de joc excelente. Seria Marvel Ultimate Alliance este astfel scoasă de la „naftalină” într-o manieră similară, fiind pusă în „custodia” studioului Team Ninja, responsabil pentru serii precum Dead or Alive, Nioh şi Ninja Gaiden, şi ataşată permanent de consola hibrid Switch, fiind unul dintre puţinele jocuri „3rd party” publicate de Nintendo. Rezultatul este pe de-o parte familiar şi pe de altă parte surprinzător, iar momentul ales pentru lansare nu putea fi mai bun, întrucât pe plan cinematografic, filmele Marvel sunt unele dintre cele mai populare de pe piaţă.

Marvel Ultimate Alliance 3 este atât o continuare a stilului de joc al celor două titluri lansate în urmă cu mai bine de zece ani, cât şi un adevărat „reboot” din punctul de vedere al firului narativ. Team Ninja pare să se fi inspirat foarte mult din cele peste 20 de filme Marvel lansate în ultmii zece ani în cinematografe, folosind majoritatea eroilor importanţi care au apărut în acestea, însă punând aceste personaje într-un univers propriu, separat de evenimentele deja cunoscute. În acelaşi timp, design-urile personajelor sunt inspirate mai degrabă din benzi desenate, în timp ce vocile încearcă pe cât posibil să le imite pe cele ale actorilor din filme.

Marvel Ultimate Alliance 3

Marvel Ultimate Alliance 3Marvel Ultimate Alliance 3

Sunt incluse foarte puţine personaje în joc pe care nu le-am văzut deja în filmele Avengers, X-Men sau Guardians of the Galaxy, însă acesta poate fi un lucru bun pentru fanii celebrului „Cinematic Universe”, care aşteaptă de mult un joc video „adevărat”, separat de titlurile pentru platformele mobile, care să includă cât mai mulţi dintre aceşti eroi. Desigur, există şi câteva personaje mai puţin cunoscute precum Ms. Marvel sau Elsa Bloodstone.

Povestea este aproape în întregime originală, chiar dacă este inspirată de celebrul „Infinity War”. Da, avem de-a face din nou cu cele şase Infinity Stones, pe care titanul Thanos şi le doreşte pentru a cuceri universul, însă evenimentele care au loc de-a lungul firului narativ sunt complet noi, iar modul în care toate personajele interacţionează şi cum ajung în locaţii celebre, precum închisoarea The Raft, în Wakanda sau în Asgard, este de multe ori surprinzător.

Marvel Ultimate Alliance 3

În timp ce povestea este într-adevăr bine pusă la punct, aceasta are o atitudine foarte „destinsă”, fiind mai apropiată de cea a unui desen de sâmbătă dimineaţa decât de un film realizat de Marvel Studios. Totuşi, punctul forte al lui Marvel Ultimate Alliance 3 este gameplay-ul, care te ţine lipit de consola Switch, în ciuda simplităţii sale.

Asemeni titlurilor precedente, jucătorul are la dispoziţie un „party” de patru eroi, pe care îi poate alege dintr-o listă cuprinzătoare. Aceştia pot fi folosiţi în orice combinaţie, însă există un sistem de „echipe” care asigură anumite bonusuri. Cu cât mai mulţi eroi dintre cei patru fac parte din echipe precum Avengers, Defenders, Guardians of the Galaxy, etc., cu atât poţi primi mai multe bonusuri. Desigur, unii fac parte din mai multe echipe, iar bonusurile fiecăreia se adună. Acestea adaugă atribute precum 2% defense, sau 3% attack, însă, mai târziu în joc, bonusurile de acest tip devin foarte importante, mai ales în combinaţie cu sistemele de progresie pe care le ai la dispoziţie.

Marvel Ultimate Alliance 3

Fiecare personaj în parte are un nivel propriu. Folosind acel personaj în luptă, acesta câştigă experienţă, iar atributele sale evoluează în timp. De asemenea, fiecare personaj are acces la patru abilităţi speciale, acestea fiind deblocate succesiv în funcţie de nivel. Abilităţie pot de asemenea fi îmbunătăţite folosind puncte de skill-uri, asemeni unui RPG obişnuit. Ultima parte de RPG „adevărată” din joc sunt pietrele ISO-8, care pot fi echipate în slot-uri dedicate, oferind bonusuri pasive personajelor. Nu există o mare varietate în evoluţia fiecărui personaj, deci realizarea de „build-uri” iese din discuţie imediat. Singurele variabile adevărate pot fi ISO-8, însă efectele acestor bonusuri pasive nu sunt atât de mari pe cât par.

Pentru că sistemul de progresie era probabil prea simplu, cei de la Team Ninja au creat şi „The Lab”, care permite folosirea de resurse pentru deblocarea unor bonusuri dispuse pe mai multe hexagoane. Acestea sunt la început destul de ieftine şi adaugă de asemenea mici bonusuri precum +100 viaţă, +1% attack sau +2% defense, însă în timp acestea se adună, iar preţul lor creşte semnificativ. Aceste bonusuri sunt însă valabile pentru întreaga echipă, indiferente de personajele alese.

Marvel Ultimate Alliance 3

Chiar dacă mulţi numesc jocurile Ultimate Alliance drept RPG-uri cu super eroi, acestea sunt în realitate mai degrabă brawler-e cu elemente de action RPG. Asta pentru că stilul de joc este unul foarte linear, practic întreaga campanie fiind o continuă progresie înainte prin coridoarele repetitive ale unor locaţii celebre din universul Marvel, fiind necesară eliminarea din când în când a unor inamici. Luptele sunt însă deliciul acestui joc, în ciuda simplităţii lor. Fiecare personaj are un atac uşor, un atac greu şi cele patru abilităţi amintite anterior, însă toate acestea sunt de ajuns pentru a satisface fantezia unui fan Marvel, care tot ce şi-a dorit vreodată este să îi vadă pe Thor, Deadpool, Ghost Rider şi Wolverine pe ecran în acelaşi timp, colaborând pentru a înfrânge tot felul de monştri, extratereştri, roboţi sau zei malefici.

De altfel, întregul joc este centrat în jurul aşa-numitelor „sinergii” dintre abilităţile personajelor. În luptă, atunci când personajul pe care îl controlezi este lângă unul controlat de AI (sau de un alt jucător, în co-op), poţi verifica dacă abilităţile pe care le ai pot fi folosite în tandem cu cele ale „partenerului”. Dacă acestea pot crea o sinergie, utilizarea lor rezultă într-un atac dublu, cu efectele ambelor abilităţi folosite şi damage mult crescut. O mare parte din plăcerea jocului este identificarea personajelor care pot colabora cât mai bine în luptă.

Marvel Ultimate Alliance 3

Chiar dacă eroii aleşi nu au la dispoziţie prea multe abilităţi „compatibile”, jocul încurajează totuşi atacul simultan folosind atacurile „Ultimate”, puterea cea mai mare a personajelor, mai multe astfel de atacuri combinate rezultând într-o explozie de efecte şi culori pe ecran, greu de descris în cuvinte. Practic, tot ecranul este o explozie continuă, foarte puţini inamici putând supravieţui unui atac simultan al întregii echipe. Aceste atacuri pot fi folosite strategic pentru înfrângerea unui boss, sau pot fi utilizate drept „o vestă de salvare” în momentele tensionate.

Chiar dacă vorbim despre un joc relativ simplu şi destul de „prietenos” cu publicul mai tânăr, dificultatea acestuia a reuşit să mă surprindă. Pe nivelul obişnuit de dificultate, Marvel Ultimate Alliance 3 poate da bătăi de cap multor jucători experimentaţi după jumătatea poveştii. Ba chiar este necesar puţin „grinding”, în încercarea de a „creşte” personajele pentru a putea înfrunta anumiţi boşi. Din fericire, există un alt mod de joc, separat de campania principală, care permite asta şi o face într-un mod plăcut.

Marvel Ultimate Alliance 3

Jocul include o serie de challenge-uri în meniul „Infinity”, acestea fiind un soi de remixuri ale unor confruntări din campanie, cu diverse reguli noi. De exemplu, există challenge-uri în care atacurile normale pot fi aproape inutile, însă abilităţile speciale sunt mult mai puternice decât de obicei, sau altele în care trebuie să supravieţuieşti unui număr de inamici. Desigur, există şi clasicele lupte cu boşi în condiţii mai grele, sau chiar lupte cu mai mulţi boşi în acelaşi timp. Pe lângă faptul că progresul din Infinity se transferă în campanie, aici este singurul loc unde poţi debloca noi costume pentru personaje, dar şi anumiţi eroi, care apar drept NPC-uri în campania principală. Chiar am apreciat această componentă din Marvel Ultimate Alliance 3, având în vedere că alte studiouri sau publisheri ar fi preferat să ofere lootbox-uri sau microtanzacţii pentru a creşte mai repede în nivel sau pentru a debloca skin-uri pentru personaje.

Aş putea merge mai departe şi să spun că Infinity este o parte importantă a jocului, care nu ar trebui ignorată. Este un soi de „refugiu” pentru momentele în care ai doar câteva minute la dispoziţie şi nu vrei să începi un nou capitol al poveştii care ar putea dura mult mai mult. Aici intră în calcul şi faptul că Marvel Ultimate Alliance 3 este atât un titlu „de casă”, cât şi unul mobil. În timp ce campania ar trebui cu siguranţă jucată pe un televizor mare cu Switch-ul în modul docked, componenta Infinity ar putea fi partea pe care o poţi juca în modul portabil.

Marvel Ultimate Alliance 3

Din punct de vedere tehnic, jocul nu este extrem de arătos, dar nici foarte urât. Se vede că este construit în limitele hardware ale platformei, însă stilul artistic cel-shaded păstrează atât aspectul de benzi desenate, dar şi ascunde lipsa de poligoane şi texturi detaliate. Team Ninja a optat pentru o rezoluţie 1080p dinamică la 30 de cadre pe secundă pentru modul docked şi 720p dinamic pentru modul portabil. În momentele aglomerate, framerate-ul şi rezoluţia scad, însă agitaţia de pe ecran maschează destul de bine neajunsurile în modul docked. În modul portabil este ceva mai sesizabil, însă nu este nici pe departe o problemă atât de mare încât să afecteze experienţa de joc. Toate acestea sunt însă cel mai uşor mascate de secvenţele cinematice pre-randate, care folosesc stilul artistic al jocului însă cu modele mult mai detaliate.

Din păcate, nu toate elementele tehnice sunt foarte bine puse la punct. De exemplu, camera ar putea să dea bătăi de cap jucătorilor, uneori fiind poziţionată foarte ciudat. Alteori, în anumite lupte, aceasta se schimbă dintr-un unghi într-altul, fiind greu de identificat rapid personajul pe ecran după ce preiei controlul. Acest lucru este şi mai complicat atunci când joci în modul co-op, fie local fie online. Şi da, în cazul în care vă întrebaţi, jocul funcţionează şi numai cu Joy-Con-uri, nu doar cu gamepad-uri complete, având acces la majoritatea funcţionalităţii.

Marvel Ultimate Alliance 3

Componenta audio este de asemenea de calitate, dar neimpresionantă. Majoritatea personajelor beneficiază de actori care încearcă pe cât posibil să imite vocile actorilor din filmele recente ale universului Marvel, însă există şi excepţii. Muzica este exact ceea ce te-ai aştepta de la un joc cu super eroi, însă nu am remarcat nicio melodie care să iasă în evidenţă. Totul este în mare parte „funcţional” la acest capitol.

Marvel Ultimate Alliance 3 nu este nici pe departe un joc de referinţă pentru Nintendo Switch şi nici pentru genul action-RPG sau brawler. Cu toate acestea, acesta este foarte uşor de recomandat, în special celor care sunt familiarizaţi cu universul Marvel, fie din benzi desenate, fie din desene sau din Marvel Cinematic Universe. Jocul de faţă pare să fie realizat de o echipă pasionată de această licenţă şi aceste personaje, iar rezultatul este un titlu „uşurel”, dar plăcut, dedicat uneia dintre cele mai populare platforme ale momentului. Nu este un motiv pentru a cumpăra un Switch, însă cu siguranţă ar trebui să îl încercaţi dacă aveţi deja unul, sau dacă plănuiţi oricum să cumpăraţi o consolă de la Nintendo în viitorul apropiat. Faptul că poate fi jucat co-op pe aceeaşi consolă, online sau local între console este de asemenea un „plus”, experienţa putând fi mult mai distractivă alături de 2-3 prieteni.

Marvel Ultimate Alliance 3

• gameplay simplu dar bine pus la punct
  • multe personaje familiare celor care urmăresc în special filmele Marvel