PlayStation VR la Gamescom 2018: Astro Bot şi Blood & Truth

Autor: Cosmin Aionita | 30.08.2018
PlayStation VR la Gamescom 2018: Astro Bot şi Blood & Truth

În acest an, standul celor de la Sony PlayStation de la Gamescom 2018 a fost împărţit în două secţiuni importante: prima, amenajată în stilul clădirilor din Manhattan, era dedicată jocului Spider-Man pentru PlayStation 4, participanţii având ocazia de a încerca câteva minute din creaţia celor de la Insomniac Games. Despre Spider-Man am discutat însă în preview-ul nostru exclusiv şi vom reveni săptămâna viitoare cu un review complet.

Cea de-a doua parte a standului amenjanat de Sony era dedicată kit-ului de realitate virtuală PlayStation VR, despre care compania-mamă a anunţat deja că a depăşit pragul de 3 milioane de unităţi comercializate la nivel mondial, devenind astfel cel mai popular dispozitiv VR la ora actuală. Evident, în cadrul acestei secţiuni a standului erau prezentate următoarele titluri ce urmează să îmbogăţească librăria de jocuri pentru PS VR: shooter-ul tactic Firewall: Zero Hour, platformer-ul Astro Bot Rescue Mission şi arcade shooter-ul Blood & Truth.

Deja suntem în posesia versiunii finale a jocului Firewall: Zero Hour, un review complet urmând să fie publicat foarte curând pe Go4games.ro. Aşadar, ne vom îndrepta atenţia asupra celorlalte două titluri (Astro Bot Rescue Mission şi Blood & Truth), ambele fiind jucabile în cadrul standului PlayStation de la Gamescom 2018.


ASTRO BOT RESCUE MISSION

În ciuda personajelor super-simpatice din joc (roboţeii cu care am putut face cunoştinţă în jocul gratuit Playroom, ce soseşte preinstalat pe orice consolă PlayStation 4), trebuie să recunosc că prima oară când am aflat despre Astro Bot Rescue Mission nu am fost deloc încântat de joc. Şi asta pentru că experienţa pe care am avut-o cu jocurile VR anterioare nu a fost tocmai cea mai reuşită (vezi prezentările jocurilor ce au fost disponibile în momentul lansării PS VR: partea 1, partea a doua, partea a treia, precum şi a mai recentului The Inpatient).

Lăsând la o parte calitatea propriu-zisă a acestor titluri, principalele probleme pe care le-am experimentat atunci când am parcurs jocuri VR au fost nivelul scăzut al prezentării grafice (căteodată mult prea neclară) şi, mai important, oboseala şi starea de rău pe care majoritatea titlurilor de acest gen mi-au lăsat-o, chiar şi în urma unor sesiuni de joc scurte. Astfel, am fost deosebit de plăcut impresionat atunci când, încercând Astro Bot Rescue Mission, nu am întâlnit niciunul dintre aceste neajunsuri.

Astro Bot Rescue Mission

În Astro Bot Rescue Mission, jucătorii îl întruchipează pe simpaticul roboţel Astro, căpitan de navă, care porneşte în căutarea echipajului său dispărut. Jocul este structurat sub forma unui platformer construit pentru VR, în care micuţul roboţel trebuie să parcurgă tot felul de niveluri, să înfrunte feluriţi inamici şi să strângă cât mai multe monede colorate. Ocazional, Astro se va confrunta şi cu boşi uriaşi, realizaţi însă într-o manieră umoristică.

Desfăşurarea jocului este caracteristică unui platformer 3D, diferenţa făcută de implementarea VR fiind controlul perspectivei din care este privită acţiunea prin intermediul mişcărilor capului. De altfel, nivelurile sunt concepute în aşa fel încât secretele să nu fie “la vedere”, jucătorul fiind nevoit să întoarcă capul pentru a le descoperi.

Astro Bot Rescue Mission

De asemenea, sentimentul de imersiune este destul de puternic, fiind reprodusă chiar şi o replică tridimensională in-game a controller-ului DualShock 4, mişcările acestuia din realitate fiind transpuse şi în joc. Iar acesta nu joaca doar un rol decorativ, dacă alegi să sari înspre cameră cu roboţelul acesta prinzându-se de controller-ul virtual într-un mod de-a dreptul adorabil.

Nu în ultimul rând, cu ajutorul touchpad-ului se pot executa anumite acţiuni, cum ar fi lansarea unui soi de grapling hook. Această acţiune s-a dovenit a fi extrem de folositoare într-un boss fight pe care am avut ocazia să-l încercăm, în care micuţul nostru robot trebuia să doboare un maimuţoi supradimensionat, ai cărui dinţi puteau fi extraşi cu ajutorul acestui grapling hook.

Astro Bot Rescue Mission

Aspectul grafic din Astro Bot Rescue Mission este simplist, însă mult mai clar (sharp) decât m-aş fi aşteptat. În schimb, controlul s-a dovedit a fi aproape perfect pentru un astfel de joc, micuţul Astro răspunzând la comenzi rapid şi exact. După finalizarea celor două niveluri din demo, m-am ridicat de pe scaun cu un mare zâmbet pe buze, fără nicio urmă de oboseală (atât de caracteristică altor titluri VR).

Astro Bot Rescue Mission îşi va face apariţia pe 3 octombrie 2018, în exclusivitate pentru PlayStation VR, şi poate fi precomandat chiar acum de pe PlayStation Store, la un preţ de 139,90 lei.

Astro Bot Rescue Mission


BLOOD & TRUTH

Dacă Astro Bot Rescue Mission a reuşit să mă facă să uit, pe moment, de neajunsurile jocurilor VR, nu a trecut mult timp până când Blood & Truth le-a readus, aproape ostentativ, în prim plan. Vă mai aduceţi aminte de London Heist, unul dintre mini-jocurile incluse în colecţia PlayStation VR Worlds? Ei bine, Blood & Truth, produs de acelaşi studio Sony din Londra ca şi PS VR Worlds, ia reteţa din London Heist şi încearcă să o adapteze unui joc complet.

Iar ce iese din această încercare este un first person arcade shooter care aduce aminte de vechiul Virtua Cop, un aşa-zis joc on-rails, desfăşurat de această dată în VR. Progresul prin nivelul pe care l-am putut testa se realiza dintr-un punct fix în următorul, neexistând posibilitatea ca jucătorul să se mişte liber (un lucru bun, mişcarea liberă în VR generând, de obicei, senzaţie de rău şi vomă). Totuşi, faţă de London Heist, acum există mult mai multe puncte fixe de acest tip, în unele instanţe personajul având şi posibilitatea de a face “strafe” între acestea.

Blood & Truth

Spre deosebire de Astro Bot, unde jocul s-a controlat prin intermediul clasicului DualShock 4, pentru Blood & Truth am avut la dispoziţie două controllere PlayStation Move, mişcările mâinilor fiind reproduse şi în joc. Iar acestea sunt necesare pentru a scoate şi pune pistolul din/în teacă, pentru a reîncărca armele (aici mai este de lucru, plasamentul încărcătoarelor suplimentare fiind mult prea apropiat de gâtul personajului, existând riscul să te loveşti cu Move-ul când realizezi această acţiune… şi o vei repeta obsesiv!).

Poţi mânui fie unul sau două pistoale în acelaşi timp (echipate sau nu cu amortizor, muniţia acestora fiind infinită), fie o armă grea (shotgun, mitralieră etc.), fie o armă grea şi un pistol. Armele mai serioase pot fi găsite prin diferite cufere, muniţia lor fiind limitată (exista însă şi muniţie suplimentară presarată prin niveluri).

Blood & Truth

Cuferele acestea trebuie însă deschise manual de către jucător, operaţiune ce necesită plasarea în teacă a uneia dintre arme şi folosirea mâinii proaspăt eliberate pentru a descuia încuietorile. Pur şi simplu e nevoie de prea multe mişcări fizice pentru a reproduce o acţiune banală, întregul curs al jocului fiind sacadat în mod inutil. Din când în când, apar momente în care trebuie să renunţi la ambele arme pentru a descuia tot felul de uşi sau încuietori mai exotice, ce necesită manevrarea cu atenţie a două şperacle, câte unul aferent fiecărui controller Move.

De departe însă cel mai enervant moment (dar şi mult prea solicitant din punct de vedere fizic) a fost când, folosind nişte bare înfipte în zid, a trebuit să escaladăm o întreagă clădire. Pe lângă mişcările obositoare ale mâinilor, o simplă privire în jos a fost suficientă pentru a instala greaţa şi un profund rău de înălţime. Există metode inedite de a evidenţia imersiunea VR (cum era scufundarea în cuşcă şi confruntarea cu rechinul din PS VR Worlds), însă această escaladare din Blood & Truth este exact opusul acestora, fiind parcă intenţionat concepută pentru a te îndepărta de conceptul de joc VR.

Blood & Truth

În rest, jocul decurge ca un shooter clasic, eroul fiind asaltat de inamici repetitivi printr-un soi de şantier, decorul fiind de-a dreptul banal, iar grafica extrem de blurry pentru pretenţiile de blockbuster spre care ţinteşte acest titlu. Măcar reacţiile inamicilor atunci când sunt împuşcaţi sunt bine realizate, descărcarea shotgun-ului din dotare într-un inamic aflat în apropiere având impactul aşteptat. Există chiar şi un efect de slow motion, pentru a ţinti mai eficient, atât de inutil însă încât nu am simţit niciodată, pe parcursul demo-ului, nevoia de a-l folosi.

Dacă experienţa versiunii complete a jocului Blood & Truth va fi similară cu ce am putut încerca în demo-ul de la Gamescom 2018, îmi vine greu să cred că un astfel de joc va putea primi o recomandare din partea noastră. Din fericire, imaginile din joc oferite de Sony prezintă şi alte niveluri, ce par mult mai dinamice din punct de vedere vizual, dar şi variate în ceea ce priveşte gameplay-ul. Blood & Truth nu are încă stabilită o perioadă de lansare exactă.

Blood & Truth