PlayStation VR Review (3) – jocuri: PS VR Worlds, DriveClub VR, Until Dawn

Autor: Cosmin Aionita | 27.02.2017
PlayStation VR Review (3) - jocuri: PS VR Worlds, DriveClub VR, Until Dawn

În prima parte a review-ului pentru PlayStation VR am aruncat o privire de ansamblu asupra acestui dispozitiv şi am discutat despre specificaţiile sale tehnice. În a doua parte, ne-am oprit asupra unora dintre cele mai apreciate jocuri pentru PlayStation VR, provenite de la publisherii third party. Episodul de astăzi se va concentra pe oferta de jocuri first party pentru PlayStation VR, provenită chiar de la studiourile in-house ale celor de la Sony.

După mai multe deliberări, am ales trei astfel de jocuri, pe care le-am considerat cele mai reprezentative pentru ce are Sony de oferit pe acest segment de piaţă: PlayStation VR Worlds este o compilaţie de mini-jocuri menite să scoată în evidenţă posibilităţile oferite de headset-ul PS VR, DriveClub VR se prezintă drept una dintre foarte puţinele alternative în ceea ce priveşte jocurile de racing compatibile VR, în timp ce Until Dawn: Rush of Blood a strâns cele mai multe laude din partea presei de profil străine, atrăgându-ne astfel atenţia.

Este bine de ştiut că oferta first party pentru PlayStation VR nu se opreşte aici, Sony publicând o serie întreaga de jocuri, mai mici sau mai mari, dedicate acestui device. Ar fi însă imposibil să le analizăm pe toate în detaliu, astfel că vă recomandăm să aruncaţi o privire pe PlayStation Store, la secţiunea PlayStation VR, unde veţi găsi versiuni demonstrative pentru mai toate aceste jocuri.

PLAYSTATION VR WORLDS
(Sony Interactive Entertainment London Studio)

Mai toate dispozitivele noi în materie de gaming vin acompaniate de o serie de demonstraţii tehnologice, menite să le evidenţieze punctele forte. PlayStation VR Worlds se achită cu brio de acest rol în ceea ce priveşte headset-ul PlayStation VR. În pachet sunt incluse cinci mini-jocuri: Ocean Descent, VR Luge, Danger Ball, Scavanger’s Odyssey şi London Heist, fiecare încercând ceva diferit.

Ocean Descent este ceea ce am putea numi o „experienţă VR”, jucătorul neputând influenţa în niciun fel desfăşurarea acţiunii. Avem de-a face cu simularea unei scufundări controlate în ocean, personajul principal fiind privind acest spectacol din interiorul unei cuşti de protecţie. Jucătorii vor avea ocazia să admire fauna şi flora subacvatică, să descopere un submarin nuclear scufundat şi să se confrunte cu un rechin agresiv.

Grafica este de calitate (în limitele posibilului), tracking-ul headset-ului exemplar (nu e nevoie nici de controller, nici de PlayStation Move pentru acest demo), iar feeling-ul, mai ales în momentele în care eşti atacat de rechin, te fac să regreţi că Ocean Descent nu este un joc propriu-zis. Chiar ne-am fi dorit şi puţin gameplay.

PlayStation VR Worlds

PlayStation VR WorldsPlayStation VR Worlds

VR Luge aduce şi această doză minimă de gameplay, păstrând însă controlul realizat doar prin intermediul headset-ului, nefiind nevoie nici de DualShock 4, nici de PlayStation Move. Jucătorul intră în pielea unui practicant de sporturi extreme, care se dă cu o sanie cu rotile pe diverse trasee. Acestea sunt populate cu maşini, camioane şi alte elemente aflate în mişcare, ce trebuie evitate, virajele saniei fiind realizate prin aplecarea capului în stânga sau dreapta (oarecum similar cu ceea ce întâlneam în Eagle Flight). Controlul este precis, însă grafica lasă de dorit, peisajul fiind extrem de neclar.

PlayStation VR Worlds

Danger Ball poate fi descris, pe scurt, drept un soi de Pong tridimensional, combinat cu unele elemente ale clasicului Arcanoid. Mişcările capului controlează un soi de paletă virtuală, care trebuie să respingă o bilă către terenul de joc al adversarului, la rândul său reprezentat de o paletă. Avem parte însă de mai mulţi oponenţi, fiecare cu propria formă a paletei de joc, precum şi cu anumite abilităţi speciale (pot aplica diferite proprietăţi bilei atunci când o lovesc). Sincer, Danger Ball este foarte simpatic, propria paletă răspunde foarte exact la comenzi, iar dificultatea în continuă creştere, aferentă noilor oponenţi pe care trebuie să îi înfrunţi, generează şi o doză de competitivitate ce nu se regăseşte în niciun alt mini-joc inclus în PS VR Worlds.

PlayStation VR Worlds

Scavanger’s Odyssey este un fel de first person shooter, în care o creatură extraterestră, întruchipată de jucător, trebuie să controleze un robot, cu ajutorul căruia poate manevra unele obiecte afectate de fizică, prin intermediul unui sistem ce aduce aminte de Gravity Gun-ul din Half-Life 2. Asta în teorie, pentur că în practică nu am rezistat în Scavanger’s Odyssey mai mult de câteva minute, sentimentul de rău de mişcare instalat fiind mult prea puternic pentru a continua. Am mai rugat două persoane să încerce acest demo: doar una a reuşit să-l joace, cealaltă manifestând aceleaşi simptome cu autorul acestui articol. Ca menţiuni finale, aspectul grafic din Scavanger’s Odyssey este mulţumitor, iar controlul se realizează cu ajutorul gamepad-ului DualShock 4.

PlayStation VR Worlds

Am păstrat ce e mai bun pentru final: London Heist. Avem de-a face cu un demo tehnologic, presărat şi cu secvenţe de gameplay, care poate da de înţeles ce titluri s-ar putea crea pentru PlayStation VR, dacă un studio ar avea la dispoziţie bugetul necesar în acest sens. Jucătorul intră în pielea unui mafiot britanic, trimis de şeful său pentru a jefui un coleg de breaslă rus. Pe lângă secvenţele cinematice impresionante, în care jucătorul poate interacţiona în diferite moduri cu mediul înconjurător sau celelalte personaje (poţi aprinde şi fuma un trabuc, poţi verifica telefonul mobil, poţi examina un birou şi lăcaşele sale secrete etc.), există şi două secvenţe de acţiune propriu-zisă.

Este vorba de schimburi de focuri, în care pistolul trebuie îndreptat către inamici, acţionat şi încărcat manual, atunci când e nevoie, cu muniţie suplimentară, ce se regăseşte în proximitatea jucătorului: una dintre aceste secvenţe are loc în biroul mafiotului rus pe care îl jefuieşti, în timp ce a doua se desfăşoară într-o maşina aflată în mişcare, pe una dintre străzile din Londra. Din păcate, London Heist se termină foarte repede, chiar dacă ne-am fi dorit să dureze mai mult. Acest mini-joc se poate controla fie cu gamepad-ul, fie cu ajutorul a două controllere PlayStation Move, pentru un sentiment de autenticitate sporit.

Astfel, în ciuda unor stângăcii, experienţele oferite de PlayStation VR Worlds recomandă această colecţie drept una dintre primele achiziţii pe care trebuie să le faci alături de un PlayStation VR. O puteţi găsi în format fizic, în schimbul a 149,90 lei, sau digital, prin PlayStation Store, la 139,90 lei.

PlayStation VR Worlds

DRIVECLUB VR
(Evolution Studios)

DriveClub este unul dintre cele mai mai reuşite jocuri de curse pentru PlayStation 4, mai ales după apariţia patch-ului ce a implmentat efectele meteo şi graţie conţinutului suplimentar adăugat de generosul său Season Pass. DriveClub VR ar fi trebuit să fie adaptarea acestui joc excelent pentru PlayStation VR.

Din păcate, sacrificiile făcute pentru ca DriveClub VR să ruleze corespunzător pe un astfel de dispozitiv sunt mult prea mari, mai ales din punct de vedere vizual. Uitaţi de vremea dinamică din jocul original, de timpul zilei ce se modifica pe parcursul cursei, de modelele de maşini impresionante… DriveClub VR simplifică tot, reducând aspectul grafic la ceva ce ne aduce aminte mai degrabă de vechile titlurile ale seriei NFS (cele din anii ’90), decât de jocul pe care Evolution Studios îl lansa acum mai puţin de trei ani.

Există câteva momente care ar putea satisface un pasionat de maşini, precum modul de vizualizare de la bordul bolizilor, pe care îî puteţi admira astfel în detaliu. Controlul, realizat cu ajutorul controller-ului DualShock 4, este mult simplificat faţă de jocul iniţial şi strică acest sentiment de realism, şi aşa ştirbit de grafica mult sub aşteptări faţă de DriveClub-ul original.

Chiar dacă au fost create probe noi pentru Tour-ul single player (principala campanie a jocului), luând in considerare cât de mult mi-a plăcut jocul iniţial DriveClub, pur şi simplu nu pot recomanda DriveClub VR. Mai bine vă cumpăraţi DriveClub-ul original, alături de Season Pass şi DriveClub Bikes (DLC-ul cu motociclete). Veţi ieşi mult mai câştigaţi.

DriveClub VR este disponibil în magazine la 149,90 lei şi digital, prin PlayStation Store, la doar 139,90 lei.

DriveClub VR

DriveClub VRDriveClub VR

DriveClub VRDriveClub VR

DriveClub VRDriveClub VR

UNTIL DAWN: RUSH OF BLOOD
(Supermassive Games)

Until Dawn: Rush of Blood, în ciuda unor aşteptări, nu este o adaptare pentru VR a aventurii horror apărute în vara lui 2015 pentru PlayStation 4. În schimb, avem de-a face cu un on-rails shooter inspirat de acest univers. Şi când zicem on-rails, nu glumim: jucătorul se află mereu într-un „trenuleţ al groazei”, purtat pe şinele mai multor trasee, cu diferite teme preluate din Until Dawn sau alte concepte horror stereotipice.

Pe lângă plimbarea propriu-zisă prin aceste decoruri, jucătorul are la dispoziţie şi două arme, câte una în fiecare mână, cu ajutorul cărora pot ţinti şi distruge tot felul de elemente decorative sau monştri care îl atacă. Câteodată pot fi acţionate şi macazuri, pentru a accesa porţiuni alternative ale acestor trasee. Nu de puţine ori ai parte de nişte sperieturi veritabile, atunci când diferiţi monştri se materializează fix în preajma vagonului tău, fără a fi vorba însă de rău de mişcare sau greaţă. Sfârşiturile de traseu/nivel sunt, de cele mai multe ori, marcate de bătălii împotriva anumitor boşi.

Calitatea graficii este variabilă: unele decoruri arată bine, sunt atmosferice, jocul de lumini şi umbre conferind atmosfera de care Rush of Blood are nevoie. Ca revers al medaliei, avem parte şi de porţiuni pixelizate excesiv, dezamăgitoare din punct de vedere vizual. Controlul se poate realiza fie cu două controllere Move, fie cu ajutorul clasicului gamepad DualShock 4. În primul caz însă, am întâlnit probleme majore de tracking şi decalibrare, care s-au făcut simţite în două locaţii separate, cu tipuri de lumină complet diferite. Având în vedere că Until Dawn: Rush of Blood este singurul titlu în care am întâmplat astfel de probleme, atât de evidente, tindem să credem că e ceva în neregulă cu modul de calibrare a motion controller-ul din acest joc.

Din fericire, controlul prin intermediul DualShock 4 a funcţionat fără probleme, singurul dezavantaj fiind că ambele arme manevrate ţintesc în permanenţă în aceeaşi direcţie. Există şi unele momente când jucătorii trebuie să-şi mişte capul pentru a evita unele obstacole de pe traseu (cum ar fi lame circulare aflate în mişcare), aceste segmente funcţionând corespunzător.

Until Dawn: Rush of Blood nu este nici pe departe o realizare de excepţie, însă reprezintă ceea ce am putea numit un joc complet, nu doar o experienţă trecătoare. Ar trebui încercat de amatorii de shootere on-rails, dar şi de iubitorii de jocuri horror, pe parcursul nivelurilor sale existând destule momente înfricoşătoare. În plus, este unul dintre cele mai accesibile jocuri pentru PlayStation VR, fiind disponibil pe PlayStation Store la 89,90 lei şi, în format fizic, la un preţ de numai 74,90 lei.

În ultima parte a review-ului nostru pentru PlayStation VR ne vom opri asupra unei serii de jocuri importante, care, pe lângă conţinutul obişnuit, includ şi o componentă VR – Rise of The Tomb Raider, Call of Duty: Infinite Warfare şi Star Wars: Battlefront – şi vom trage concluziile finale ale acestui test.

Until Dawn Rush of Blood

Until Dawn Rush of BloodUntil Dawn Rush of Blood

PlayStation VR Review Partea 1: privire de ansamblu asupra hardware-ului