Resident Evil 3 Review: porţie dublă de remake

Autor: Cosmin Aionita | 30.03.2020
Resident Evil 3 Review: porţie dublă de remake

După cum aminteam şi anul trecut, Capcom se află într-o perioadă foarte bună, cam toate jocurile recente ale companiei, precum Monster Hunter World, Devil May Cry 5 sau Resident Evil 2, depăşindu-ne aşteptările. Remake-ul Resident Evil 2 a fost într-atât de apreciat încât a câştigat, din partea publicaţiilor de profil, numeroase premii de tip “Game of the Year”. Şi, cel mai probabil, acest succes critic s-a văzut şi în cifrele de vânzări, îndeajuns de bune încât să-i determine pe cei de la Capcom să dea undă verde unui nou astfel de remake: cel pentru Resident Evil 3.

Aşadar, noul Resident Evil 3 adoptă aceeaşi formulă precum remake-ul lui Resident Evil 2 de anul trecut: spune povestea titlului clasic din anii ’90, cu Jill Valentine afltă într-o continuă cursă pentru a salva oraşul Raccoon City de virusul “scăpat” de corporaţia Umbrella. În acelaşi timp, pentru a-şi acoperi urmele (dar şi pentru a-şi rotunji veniturile), Umbrella eliberează pe străzile distruse ale oraşului o nouă armă biologică – Nemesis –, menită să o elimine pe incomoda Valentine. Evident, toate aceste evenimente sunt prezentate la acelaşi nivel grafic precum în remake-ul Resident Evil 2, cu mecanici de joc modernizate într-un mod asemănător.

Resident Evil 3

Resident Evil 3Resident Evil 3

Resident Evil 3Resident Evil 3

Resident Evil 3Resident Evil 3

Există, însă, şi diferenţe semnificative faţă de remake-ul de anul trecut: deşi foloseşte o structură de ansamblu similară, noul Resident Evil 3 nu mai oferă două campanii separate, mulţumindu-se cu o singură poveste, ce se desfăşoară însă în paralel cu evenimentele din Resident Evil 2. Astfel, deşi păstrăm numărul de două personaje jucabile (lui Jill Valentine i se alătură şi mercenarul Carlos Oliveira), segmentele dedicate fiecăruia dintre ele se vor succeda în cadrul aceleiaşi campanii, fără a fi nevoie de reluarea jocului pentru a putea încerca armele şi abilităţile ambilor eroi.

În privinţa gameplay-ului propriu-zis, la prima vedere aproape nimic nu s-a schimbat faţă de Resident Evil 2. Totuşi, după o perioadă de joc, ajungi să “simţi” acţiunea un pic altfel faţă de cea din titlul de anul trecut. În timp ce aventurile lui Leon şi Claire ascundeau puzzle-uri îmbârligate, cu numeroase chei şi obiecte ce trebuiau găsite pentru a progresa, lucrurile sunt ceva mai directe în Resident Evil 3. Nu aş merge până la a spune că acest nou remake pune accentul pe doar pe acţiune, jocul fiind în continuare extrem de atmosferic, însă simplifică oarecum progresul prin niveluri.

Resident Evil 3

Resident Evil 3Resident Evil 3

Resident Evil 3Resident Evil 3

Resident Evil 3Resident Evil 3

Totuşi, există elemente clar orientate către a încuraja o abordare mai directă: muniţia, de obicei, se regăseşte în cantităţi suficiente, iar armele importante nu pot fi ratate pe parcursul campaniei. În felul acesta, poţi experimenta mai mult cu fiecare armă în parte şi poţi găsi “soluţiile” eficiente pentru fiecare tip de inamic, fie că atacă individual sau în grupuri. Există, de altfel, şi câteva instanţe în care trebuie să gestionezi cu atenţie armele si cantităţile de muniţie în funcţie de “monştrii” care te atacă. Dacă alegi să iroseşti grenadele sau muniţia puştii de asalt pe simpli zombies, vei regreta foarte repede şi vei relua acelaşi segment de mai multe ori până pricepi “ce vrea jocul de la tine”.

Abordarea aceasta directă este valabilă şi în majoritatea cazurilor în care Jill se va confrunta cu nemilosul Nemesis. În timp ce în cadrul întâlnirilor cu Mr. X din Resident Evil 2 se apela la fuga ruşinoasă (dar sănătoasă), Nemesis, în ciuda aspectului său ameninţător, poate fi doborât cu ajutorul arsenalului din dotare. Însă, din nou, trebuie să deduceţi armele şi/sau muniţia la care Nemesis este vulnerabil, diferite pentru fiecare nouă întâlnire cu periculosul mutant.

Resident Evil 3

Resident Evil 3Resident Evil 3

Resident Evil 3Resident Evil 3

Resident Evil 3Resident Evil 3

De asemenea, pentru a încuraja confruntările directe, atât cu Nemesis, cât şi cu ceilalţi inamici, Resident Evil 3 a introdus şi un buton de eschivă (R1 pe PlayStation 4), prin apăsarea căruia atât Jill, cât şi Carlos, se pot feri de şarjele adversarilor. Mai mult, cu ajutorul acestui buton, Carlos poate beneficia şi de un atac melee, destul de eficient atunci când monştrii nu respectă “distanţa regulamentară”. Acest ritm ceva mai susţinut, precum şi faptul că toate evenimentele au fost concentrate într-o singură campanie, au şi consecinţe mai puţin plăcute.

Astfel, la sfârşitul poveştii din Resident Evil 3, abordată pe dificultate medie, contorul in-game indica numai 7 ore şi vreo 30 de minute. Cam la fel de mult cât dura doar unul dintre scenariile din Resident Evil 2 şi poate doar un pic peste DLC-ul Sam’s Story pentru Metro Exodus. Evident, nu te opreşte nimeni să reiei jocul pe un nivel superior de dificultate, să-i faci un “speedrun” (există şi un trofeu/achievement ce încujrează parcurgerea întregului joc în sub 2 ore) sau să îndeplineşti anumite challenge-uri (răsplătite cu puncte, cu ajutorul cărora poţi debloca diferite bonusuri, precum modelele personajelor sau artwork-uri din timpul procesului de producţie). Chiar şi aşa însă, mi se pare cam puţin pentru un joc nou, mai ales în condiţiile în care anumite porţiuni din campanie sunt “reciclate” din remake-ul lui Resident Evil 2.

Resident Evil 3

Resident Evil 3Resident Evil 3

Resident Evil 3Resident Evil 3

Resident Evil 3Resident Evil 3

Capcom încearcă să umple acest gol prin introducerea, în pachetul remake-ului Resident Evil 3, a unui joc separat: Resident Evil Resistance, o experienţă multiplayer asimetrică destul de bine ancorată în povestea seriei. Astfel, unul dintre jucători intră în pielea unui “mastermind”, un supervizor sadic ce aruncă o serie de supravieţuitori într-un labirint mortal, plasându-le în faţă numeroase obstacole pentru a-i impiedica să progreseze. Din postura acestuia, jucătorul poate urmări acţiunea prin mai multe camere de supraveghere, poate materializa inamici precum zombies (pe care îi poate şi controla direct) sau poate întinde tot felul de capcane.

Alternativ, cei patru supravieţuitori trebuie să-şi folosească abilităţile speciale şi armele din dotare pentru a scăpa din labirint, fie prin eliminarea unor zombi speciali ce deţin chei, fie prin găsirea anumitor item-uri pentru puzzle-uri etc. Dacă aceştia reuşesc să scape în mai puţin de 5 minute (primeşti secunde suplimentare pentru fiecare acţiune indeplinită cu succes), supravieţuitorii câştigă; în caz contrar, victoria este atribuită “mastermind”-ului).

Resident Evil 3

Resident Evil 3Resident Evil 3

Resident Evil 3Resident Evil 3

Resident Evil 3Resident Evil 3

În reprize scurte, Resident Evil Resistance este plăcut, fiind sensibil mai bine realizat decât alte încercări multiplayer din cadrul seriei. Totuşi, cheful începe să-ţi piară atunci când realizezi că şi aici îţi însuşeşti diferite cufere pline de tot felul de elemente cosmetice, iar acumularea punctelor necesare pentru deblocarea acestor cufere poate fi înlesnită cu ajutorul microtranzacţiilor. Sunt convins că marea majoritate a fanilor seriei Resident Evil ar fi preferat o campanie principală mai lungă, sau o poveste alternativă co-op în care să-i poţi controla pe Jill şi Carlos simultan în detrimentul acestui Resident Evil Resistance. Măcar campania principală şi Resident Evil Resistance sunt tratate drept două jocuri separate, fiecare beneficiind de propriul set de trofee/achievements.

În privinţa prezentării vizuale, nu prea avem ce reproşa jocului: Resident Evil 3 este clădit pe baza aceluiaşi motor grafic RE Engine, arată spectaculos şi, suprinzător având în vedere calitatea grafică afişată, rulează fără probleme cu 60 de cadre pe secundă (cel puţin în cazul ediţiei pentru PlayStation 4 Pro pe care l-am avut în test).

Resident Evil Resistance

Resident Evil ResistanceResident Evil Resistance

Resident Evil ResistanceResident Evil Resistance

Resident Evil ResistanceResident Evil Resistance

Resident Evil ResistanceResident Evil Resistance

Resident Evil ResistanceResident Evil Resistance

Resident Evil ResistanceResident Evil Resistance

Totuşi, la fel ca în Resident Evil 2, îşi fac apariţia mici probleme cu redarea reflexiilor, culmea, mai ales în porţiunile campaniei preluate din remake-ul de anul trecut. De asemenea, vă recomandăm ajustarea atentă a opţiunilor legate de HDR, setările greşite putând duce la imagini fie prea întunecate, fie prea “spălăcite”. Din fericire, în privinţa vocilor şi a muzicii, jocului nu-i poate fi reproşat nimic.

Deşi campania din noul Resident Evil 3 poate fi considerată mai degrabă un al treilea scenariu pentru povestea din Resident Evil 2, iar aportul jocului multiplayer Resident Evil Resistance este discutabil, acest remake rămâne un produs solid, realizat la un nivel calitativ foarte ridicat. Astfel, în ideea că Resident Evil 3 încheie cu succes trilogia remake-urilor de la Capcom, aşteptăm ca producătorul japonez să se concentreze în viitor pe un nou joc al seriei, cel puţin la fel de original şi impresionant precum a fost Resident Evil 7 acum câţiva ani.

Resident Evil 3

Părţi pozitive
  • acelaşi nivel calitativ din remake-ul Resident Evil 2
  • porţiuni jucabile alături de Carlos Oliveira
  • prezentarea grafică excelentă, la 60fps
  • adăugarea acţiunii de eschivă
  • abordare multiplayer originală
Părţi negative
  • campania principală este prea scurtă
  • mai puţine puzzle-urile, mai multe împuşcături
  • microtranzacţii în multiplayer
  • foarte mici probleme grafice, nerezolvate încă din Resident Evil 2