Gran Turismo Sport Review: GT7 Prologue?

Autor: Cosmin Aionita | 26.10.2017
Gran Turismo Sport Review: GT7 Prologue?

Perioada de toamnă a acestui an este parcă mai bogată ca niciodată în materie de jocuri cu maşini: am vorbit deja despre Project CARS 2, iar cât de curând ne vom opri şi asupra lui Forza Motorsport 7. Să nu uităm nici de Need for Speed Payback, ce-şi va face apariţia în prima parte a lunii viitoare. Până atunci însă, subiectul articolului de faţă este cel mai recent joc al seriei Gran Turiso: GT Sport.

Unii dintre voi îşi amintesc că Go4games a fost singura publicaţie din România invitată la evenimentul prin intermediul căruia a fost anunţat acest joc, în primăvara anului trecut. Ei bine, deşi nu avem de-a face cu un titlu tradiţional al seriei Gran Turismo, putem să vă luăm o piatră de pe inimă încă de la început: mai toate problemele semnalate în preview-ul iniţial au fost rezolvate, GT Sport fiind una dintre cele mai bune opţiuni pe care posesorii de console PS4 le au în domeniul simulatoarelor auto.

Gran Turismo Sport

Gran Turismo SportGran Turismo Sport

Totuşi, după cum aminteam şi mai devreme, Gran Turismo Sport este foarte diferit de precedentele titluri ale seriei. Vă mai aduceţi aminte de campaniile extinse din GT5 sau GT6, de eternul proces de colecţionare de maşini, care mai de care mai variate şi potrivite în contextele diferitelor campionate ce trebuiau parcurse? GT Sport nu mai conţine asa ceva, concentrându-se pe adaptarea la mediul online a experienţei de şofat caracteristice seriei. Cu alte cuvinte, noul joc al celor de la Polyphony Digital pune accentul pe multiplayer, producătorii ajungând şi la o înţelegere cu Federaţia Internaţională de Automobilism (FIA) pentru a include GT Sport în lista sporturilor „cu motor” recunoscute oficial.

Focusul pus pe latura online este evident încă de la prima rulare a jocului: în lipsa unei conexiuni la Internet, Gran Turismo Sport porneşte într-o variantă limitată, în cadrul căreia este disponibil doar modul Arcade. În care vom regăsi obişnuitele opţiuni gen Single Race, Time Trial, Drift sau multiplayer-ul split screen pentru doi jucători pe aceeaşi consolă. În rest, nu prea poţi face nimic în mod offline, întreaga „inimă” a jocului regăsindu-se doar atunci când eşti conectat la serverele celor de la Polyphone Digital.

Gran Turismo Sport

Gran Turismo SportGran Turismo Sport

În acest caz, Gran Turismo Sport începe, încet-încet, să-şi dezvăluie toate secretele: pe lângă modul Arcade, apar o sumedenie de opţiuni de joc noi, precum modurile Sport, Campanie, Lobby-uri multiplayer în care puteţi juca „de plăcere” cu prietenii, un editor de paintjob-uri, precum şi Scapes, unul dintre cele mai avansate Photo Mode-uri pe care am avut ocazia să le întâlnim până acum în astfel de jocuri. Toate acestea sunt interconectate cu ajutorul profilului online al jucătorului, performanţele înregistrate în oricare dintre aceste moduri contribuind la creşterea acestuia în nivel, la dobândirea de credite şi mileage points (o a doua monedă in-game). Să le luăm însă în ordine.

Sport este modul în care Polyphony speră că jucătorii îşi vor petrece cel mai mult timp în GT Sport. Pe scurt, l-am putea caracteriza drept modul multiplayer ranked, în care în fiecare săptămână avem parte de trei curse diferite, fiecare dedicată câte unei clase de vehicule. Odată înscris într-o asemenea întrecere, ai câteva minute pentru a parcurge circuitul în sesiunea de calificări. Apoi, pe baza rating-ului de performanţă, dar şi în funcţie de Sportsmanship rating, se realizează procesul de matchmaking, fiind cuplat cu alţi jucători cu caracteristici asemănătoare. În final, în funcţie de de timpii obţinuţi în calificări, se stabileşte şi ordinea grilei de start. Întregul proces este destul de clar şi nu am aşteptat niciodată mai mult de câteva secunde în timpul procedurii de matchmaking.

Gran Turismo Sport

Gran Turismo SportGran Turismo Sport

Pentru a evita piloţii virtuali care se cred în Carmageddon, Polyphony a implementat Sportmanship rating-ul amintit mai devreme, forţând de asemenea jucătorii să vizioneze câteva clipuri video legate de fairplay-ul ce ar trebui să fie caracteristic acestor curse. Din păcate, aceste bariere nu dau (încă) rezultatele scontate. Nu de puţine ori am fost scos de pe trasă şi lovit din spate, pierzând poziţii importante, de jucători mult prea violenţi. Mai mult, jocul a decis să-mi scadă şi mie din Sportsmanship rating cu aceste ocazii, deşi, personal, nu încălcasem nicio regulă. Probabil că acest sistem va cerne, în timp, jucătorii serioşi de „şoferii de duminică”, aceştia urmând să fie retrogradaţi în propria divizie „a ruşinii”. Momentan însă, din cauza afluenţei de jucători, nu poţi avea garanţia că eşti cuplat în acest curse oficiale doar cu oponenţii ce promovează comportamentul sportiv.

Jocul beneficiază şi de un sistem de transformare a maşinii într-un „ghost” pentru câteva secunde după un accident, pentru a evita coliziunile cu alţi piloţi, permiţându-le acestora să-şi continue cursa în condiţii normale. Probabil că măsurile de regulalizare şi monitorizare vor fi înăsprite odată cu adăugarea în modul Sport şi a diferitelor campionate, precum şi a calificărilor pentru competiţiile oficiale FIA, promise încă de la dezvăluirea jocului. În cazul în care nu vreţi să aveţi pe cap presiunea acestor competiţii oficiale, puteţi oricând să folosiţi modul Lobbies pentru întreceri casual cu prietenii.

Gran Turismo Sport

Gran Turismo SportGran Turismo Sport

Chiar dacă GT Sport, după cum îi lasă de înţeles şi numele, a fost conceput în primul rând pentru acest mod Sport online, jocul celor de la Polyphony Digital oferă şi o serie de activităţi single player. În modul Arcade amintit mai devreme a fost implementat şi un soi de sistem de progresie, fiecare circuit oferind trei challenge-uri, aferente obţinerii victoriei pe câte un nivel de dificultate (de la începător la avansat). La rândul lor, circuitele trebuie deblocate progresând în nivel, ultimele devenind accesibile abia după atingerea nivelului 20. Selecţia de circuite este interesantă, traseele din realitate precum Interlagos, Brands Hatch, Nürburgring Nordschleife sau Suzuka fiind acompaniate de creaţii originale precum Alsace Village sau Dragon Trail, dar şi de revenirea clasicului Tokyo Expressway din mai vechile jocuri ale seriei. Nu în ultimul rând, au fost adăugate şi traseele ovale caracteristice sporturilor cu motor din America, dar şi o serie de circuite de raliu.

La prima vedere, lista de circuite incluse poate părea mulţumitoare, însă oferta este oarecum limitată în comparaţie cu ce propune concurenţa (Project CARS 2, spre exemplu, este mult mai bogat la acest capitol). În ceea ce priveşte însă maşinile, GT Sport se limitează la puţin peste 160 de modele, destul de puţine în comparaţie cu ce aveau de oferit titlurile precedente ale seriei. Totuşi, toate acestea sunt modelate în detaliu, inclusiv bordurile şi interioarele, fiind eliminate complet maşinile importate direct din vechile jocuri GT. Selecţia este totuşi variată, fiecare clasă de vehicule fiind bine reprezentată, de la modele de stradă, trecând prin maşini adaptate pentru curse şi ajungând la bolizi concepuţi pentru întreceri pe circuit sau chiar prototipuri imaginare gândite exclusiv pentru acest joc.

Gran Turismo Sport

Gran Turismo SportGran Turismo Sport

Gran Turismo SportGran Turismo Sport

Aminteam mai devreme de procesul de colecţionare a acestor maşini, atât de important în mai vechile jocuri Gran Turismo. Ei bine, maşinile pot fi în continuare achiziţionate cu ajutorul creditelor in-game din secţiunea Brand Central, alternativ existând şi posibilitatea de a cumpăra modele speciale, unicate, dintr-un magazin alternativ, pe baza punctelor de mileage strânse. Şi nu, nu vă panicaţi: creditele şi mileage points le câştigaţi doar în curse, fără a exista posibilitatea de a fi achiziţionate în schimbul banilor reali prin microtranzacţii. Însă, după cum afirmam mai sus, procesul de achiziţie a maşinilor nu mai joacă un rol principal, existând metode alternative de a-ţi îmbogăţi garajul din Gran Turismo Sport.

În primul rând, dacă parcurgeţi o anumită distanţă zilnic, veţi primi câte o maşină cadou. Apoi, o sumedenie de maşini pot fi blocate prin intermediul Campaniei din joc. Aceasta şi-a schimbat formatul drastic faţă de precedentele titluri GT, fiind împărţită în trei categorii: Driving School, Missions şi Circuit Experience. Driving School încearcă să familiarizeze jucătorii cu mecanicile jocului, pas cu pas prin intemediul unor challenge-uri. În cadrul fiecăreia dintre acestea, în funcţie de performanţe, se pot obţine medalii de bronz, argint şi, evident, aur. Pe acelaşi principiu funcţionează şi Missions, probele fiind însă mult mai complexe şi inventive. Nu în ultimul rând, Circuit Experience îşi propune să vă perfecţioneze timpii pe toate sectoarele unui traseu, şi apoi pe întregul circuit, rezultatele obţinute fiind răsplătite, de asemenea, cu una dintre cele trei medalii amintite mai devreme.

Gran Turismo Sport

Gran Turismo SportGran Turismo Sport

Gran Turismo SportGran Turismo Sport

Formatul acestei campanii nu va fi pe gustul tuturor, obţinerea calificativelor minime (bronz) nefiind foarte complicată. Dacă totuşi veţi ţinti doar către aur, aşteptaţi-va să petreceţi zeci de ore cu acest mod de joc. Spre exemplu, în cadrul celor 48 de misiuni din Driving School, mi-au fost necesare aproximativ 10 ore pentru a obţine medalii de aur pe linie. Timp în care, sincer, m-am simţit mult mai bine decât în cadrul campaniei extinse (dar monotone) din Project CARS 2.

După cum am amintit deja, pe măsură ce parcurgeţi oricare dintre componentele jocului, veţi căpăta experienţă, mileage points, credite şi veţi avansa în nivel. Pe lângă deblocarea de circuite, veţi primi şi decal-uri şi alte elemente decorative, pe care le veţi putea folosi pentru a vă crea propriile design-uri în cadrul editorului de paintjob-uri. Îmbucurător este că vă puteţi folosi talentul artistic şi la crearea de noi design-uri pentru casca de pilot sau pentru costumul acestuia şi nu doar pentru înfăţişarea maşinilor propriu-zise. Evident, creaţiile realizate cu ajutorul acestui design pot fi partajate online, existând şi posibilitatea de a descărca design-urile unor alţi jucători pentru a le folosi în garajul propriu. Şi pentru că tot am pomenit de garaj, sistemul de tuning al maşinilor a fost simplificat, elementele decorative (precum jantele pentru roţi) sau upgrade-urile (generaliste, de la nivelul 1 până la 5 per maşină, fără posibilitatea de a instala piese noi) putând fi achiziţionate tot cu mileage points.

Gran Turismo Sport

Gran Turismo SportGran Turismo Sport

Gran Turismo SportGran Turismo Sport

Tot celor cu inclinaţii artistice este dedicat şi modul Scapes, un Photo Mode ceva mai avansat. Jucătorilor le sunt puse la dispoziţie imagini de fundal din foarte multe colţuri ale lumii, acestea incluzând şi informaţii referitoare la spaţializare şi iluminare, pentru a-şi putea expune bolizii din garajul propriu în ipostaze cât mai atrăgătoare din punct de vedere vizual. Sunt implementate şi opţiuni foto destul de avansate, precum apertura, timpul de expunere etc., rezultatele lăsând impresia de fotorealism. Evident, şi aceste creaţii pot fi partajate online în speranţa că veţi primi aprecieri de la alţi pasionaţi de fotografii virtuale.

Nu în ultimul rând, în cadrul modului Arcade găsim şi multiplayer-ul splitscreen pentru doi jucători, precum şi posibilitatea de a şofa în realitate virtuală, cu ajutorul unui headset PlayStation VR. Totuşi, nu vă entuziasmaţi foarte tare: în ambele moduri veţi fi limitat la curse 1 vs. 1, fie împotriva celui de-al doilea jucător în splitscreen, fie împotriva AI-ului în VR. Totuşi, aspectul grafic din modul VR este de calitate, mult peste ceea ce oferă DriveClub VR, spre exemplu.

Gran Turismo Sport

Gran Turismo SportGran Turismo Sport

Gran Turismo SportGran Turismo Sport

Şi pentru că tot a venit vorba de grafică, prezentarea vizuală din Gran Turismo Sport (fără VR) este de top, în special dacă aveţi un televizor 4K care să ofere suport pentru tehnologia HDR: iluminarea este, de departe, cea mai reuşită şi realistă dintr-un astfel de joc, oferind modelelor detaliate de maşini un aspect fotorealist, iar traseele au primit o doză bine meritată de detalii suplimentare. Pot fi alese diferite ore ale zilei pentru fiecare circuit, unele putând fi abordate chiar şi noaptea. Totuşi, nu există condiţii meteorologice variabile şi nici progresul dinamic de la lumină la întuneric (sau invers). Cursele pe timp de ploaie, cel puţin, vor fi implementate într-un update viitor.

Tot la puncte negative putem încadra şi încăpăţânarea celor de la Polyphony Digital, de câteva jocuri încoace, de a nu implementa damage-ul vizual la un nivel comparabil cu celelalte elemente ale jocului. Sigur, damage-ul mecanic se face simţit (dacă activaţi această opţiune), însă, la nivel vizual, abia dacă poţi sesiza câteva locuri în care a sărit vopseaua de pe maşină, fără a se pune problema de caroserii deformate sau dezmembrate (elemente ce-şi fac apariţia în Project CARS 2, spre exemplu).

Gran Turismo Sport

Gran Turismo SportGran Turismo Sport

Gran Turismo SportGran Turismo Sport

În schimb, în privinţa componentei audio lucrurile stau mult mai bine, maşinile căpătând acum sunete mult mai apropiate de realitate, în special când nu este folosită camera de la bord. Muzica rămâne din nou un punct forte al jocului, selecţia de melodii licenţiate şi compoziţii originale potrivindu-se perfect atmosferei unui titlu Gran Turismo.

Cu o selecţie de maşini şi trasee mult redusă faţă de titlurile tradiţionale ale seriei şi fără aportul unei campanii clasice, Gran Turismo Sport poate fi considerat totuşi o fundaţie solidă pe care Polyphony Digital să contruiască viitorul seriei. Rămâne de văzut în ce vor consta pachetele de conţinut suplimentar pentru acest joc, frecvenţa apariţiei lor, şi dacă acestea vor fi oferite gratuit sau contra cost. Pentru că, trebuie spus, la ora actuală GT Sport oferă cam puţin pentru preţul său premium, putând fi caracterizat mai degrabă drept un soi de prolog pentru un eventual Gran Turismo 7, decât ca un titlu de sine stătător al seriei.

Gran Turismo Sport

Părţi pozitive
  • control excelent, fie că folosiţi controller sau volan cu pedale
  • grafica
  • sunet îmbunătăţit
  • muzica
  • circuite noi foarte bine realizate
  • campania, chiar dacă restransă, este de calitate
  • potenţialul de viitor al modului Sport
  • multiplayer split screen
Părţi negative
  • opţiuni de joc foarte limitate în mod offline
  • fără campanie clasică
  • oferta restrânsă de circuite şi maşini
  • damage vizual aproape inexistent
  • mod VR sărăcăcios