GT Sport Preview: Gran Turismo, în sfârşit pe PlayStation 4

Autor: Cosmin Aionita | 26.05.2016
GT Sport Preview: Gran Turismo, în sfârşit pe PlayStation 4

Pentru cei care nu ştiu, Gran Turismo este cea mai populară serie de jocuri cu maşini din lume, la sfârşitul anului trecut vânzările tuturor titlurilor GT depăşind 76 de milioane de exemplare la nivel mondial. În aceste condiţii, este lesne de inţeles motivul pentru care cei de la Sony pregătesc lansarea primului joc Gran Turismo dedicat consolei PlayStation 4. Totuşi, acesta nu poartă cifra 7 în coada, aşa cum ne aşteptam toţi, Gran Turismo Sport propunând o abordare uşor diferită a reţetei care a consacrat seria.

Pentru a oferi o imagine cât mai clară a ceea ce înseamnă GT Sport, PlayStation, împreună cu studioul producător Polyphony Digital, au organizat un eveniment special în Londra, Go4games fiind din nou singura publicaţie din România invitată. Jurnalişti din toată Europa au avut ocazia sa admire Copper Box Arena, din cadrul Parcului Olimpic londonez, transformată, pe parcursul acestui event, într-un veritabil templu al sportului cu motor.

Gran Turismo Sport Preview

Gran Turismo Sport PreviewGran Turismo Sport Preview

Gran Turismo Sport PreviewGran Turismo Sport Preview

Cum ajungeai, îţi săreau în ochi bolizii aduşi de Sony special pentru această prezentare, supercar-uri precum Lamborghini Huracan, McLaren P1 sau Audi R8 fiind expuse în afara clădirii. Mai mult, în jurul arenei a fost improvizat un mini-circuit de viteză, jurnaliştii şi participanţii la eveniment fiind invitaţi să ia parte la un tur al acestui circuit. şi nu oricum, ci la bordul unui bolid dintr-o selecţie destul de „pestriţă”, din care nu lipseau sus numitul Lamborghini, două Nissan 370Z sau un Jaguar F-Type. Senzaţia trăită este greu de descris în cuvinte, doar cei cu stomacul puternic având şansă să „supravieţuiască” unei astfel de experienţe.

Lasând însă la o parte atracţiile din afara arenei, lucrurile cu adevărat importante s-au petrecut în interior, unde am asistat la o prezentare pe larg a noului Gran Turismo Sport, a elementelor sale distinctive şi a filosofiei ce stă în spatele acestui joc. Am avut de asemenea ocazia de a încerca o versiune preliminară a lui GT Sport pe consolele expuse la faţa locului, jocul putând fi testat atât prin intermediul controller-elor clasice DualShock 4, cât şi cu ajutorul seturilor de volane şi pedale oficiale, puse la dispoziţie de Thrustmaster. Din păcate, standurile de test cu volan şi pedale, probabil gândite pentru persoane de statură mică, s-au dovedit mult prea mici şi incomode pentru autorul acestui articol.

Gran Turismo Sport Preview

Gran Turismo Sport PreviewGran Turismo Sport Preview

Gran Turismo Sport PreviewGran Turismo Sport Preview

La scurt timp după ce am pătruns în Copper Box Arena, pe scenă a urcat nimeni altul decât Kazunori Yamauchi, creatorul seriei Gran Turismo şi conducătorul studioului Polyphony Digital, care a început prezentarea extinsă a noului GT Sport. După cum spuneam, am avut acces la o versiune preliminară a jocului, pe care am „turat-o” câteva ore după terminarea prezentării, urmând ca fiecare element al conferinţei oficiale să fie comparat, în continuare, cu experienţa oferită de jocul propriu-zis.

Şi, o prezentare a unui joc Gran Turismo nu putea începe decât cu elementul său central: maşinile. O veritabilă campioană la acest capitol, seria Gran Turimso s-a mândrit dintotdeauna cu numărul imens de vehicule incluse în fiecare titlu, pornind de la banale modele de stradă şi ajungând până la prototipuri sau maşini de Formula 1. Spre exemplu, Gran Turismo 6 a inclus peste 1000 de maşini, nu toate fiind însă modelate în detaliu. GT Sport va abandona conceptul cantitativ, echipa de la Plyphony Digital concentrâdu-se pe calitatea modelării bolizilor ce vor fi incluşi în joc.

Gran Turismo Sport Preview

Gran Turismo Sport PreviewGran Turismo Sport Preview

Gran Turismo Sport PreviewGran Turismo Sport Preview

Astfel, dacă GT5 şi GT6 aveau modele premium (modelate în detaliu) şi standard (importate din vechile titluri pentru PlayStation 2 şi PSP), Gran Turismo Sport va include „doar” 137 de modele „super premium”, modelate în cel mai mic detaliu, incluzând interioarele şi camera de la bord pentru toate aceste maşini. În versiunea preliminară pe care am putut-o testa la faţa locului erau disponibile câteva zeci dintre aceste modele, dintre care nu lipseau Ferrari 458, Mazda Roadster S sau Mercedes-Benz Mercedes-AMG GT.

Din păcate, îmbunătăţirile grafice promise nu erau atât de evidente în ceea ce priveşte modelarea acestor maşini: bordurile nu păreau mai detaliate decât cele din GT6 (cel puţin la prima vedere), iar shaderele folosite pentru a pune în valoare aspectul maşinilor erau net inferioare echivalentelor din DriveClub, spre exemplu. La bile negre putem trece şi faptul că această versiune preliminara a jocului nu beneficia de niciun fel de efect de damage (vizual sau mecanic) pentru maşini.

Gran Turismo Sport Preview

Gran Turismo Sport PreviewGran Turismo Sport Preview

Gran Turismo Sport PreviewGran Turismo Sport Preview

Totuşi, acest punct a fost adresat direct de Yamauchi, care a promis că versiunea finală a jocului va include damage, în limitele pe care le va permite puterea de calcul oferită de PlayStation 4, dar şi parteneriatul cu FIA, despre care vom vorbi un pic mai târziu. Cu alte cuvinte, pe lângă sportul cu motor, FIA doreşte să promoveze şofatul în siguranţă, damage-ul nefiind printre elementele pe care GT Sport îşi propune să le scoată în evidenţă.

Tot la capitolul maşini, printre cele 137 de modele se vor număra şi prototipuri originale, create de producători precum Infiniti, Bugatti, Aston Martin sau Volkswagen special pentru acest joc. Cu alte cuvinte, aceste modele de tip concept car nu vor fi prezente decât în GT Sport, fără şanse ca acestea să-şi facă apariţia în oferta concurenţei. Mai mult, majoritatea acestor modele erau expuse, în mărime naturală, în sala în care a fost ţinută prezentarea, fotografiile acestora fiind prezente în cadrul acestui articol.

Bineînţeles, nu putem vorbi de un titlu Gran Turismo fără să menţionăm traseele din joc. De-a lungul anilor, seria s-a făcut remarcată graţie reproducerii fidele a unora dintre cele mai importante circuite de curse din lume, dar şi datorită traseelor originale realizate de Polyphony Digital, multe dintre ele plasate în metropole importante de pe glob. GT Sport nu va face excepţie de la această regulă, 19 astfel de locaţii fiind confirmate, cu 37 de variaţiuni ale circuitelor.

În versiunea încercată la faţa locului, am avut la dispoziţie o selecţie limitată de trasee, cu noutăţi precum Tokyo Expressway sau circuitul oval Northern Isle Speedway, dar şi cu revenirea unor circuite clasice precum Brands Hatch (cu cele două variaţiuni ale sale: Indy şi GP), Nürburgring Nordschleife (legendarul circuit german nu mai are nevoie de nicio prezentare) sau Willow Springs Raceway.

Iar cele mai evidente îmbunătăţiri grafice faţă de Gran Turismo 6 apar tocmai în reproducerea acestor circuite cu vechime, vegetaţia bidimensională care a bântuit jocurile GT în era PlayStation 3 fiind, în sfârşit, înlocuită de arbori reproduşi tridimensional. De asemenea, au fost adăugate numeroase elemente de detaliu pe marginea circuitelor, cum ar fi tribunele populate de spectatori sau boxele unde se fac pregătirile pentru curse.

Per total însă, deşi evidente pentru veteranii seriei, îmbunătăţirile grafice prezente în versiunea preliminară nu sunt tocmai impresionante pentru un nou venit, aspectul lui GT Sport fiind momentan inferior unor titluri precum DriveClub sau Forza Motorsport 6. Spun momentan pentru că mai avem încă jumătate de an până la apariţia pe piaţă a jocului şi multe se pot schimba în acest interval. Spre exemplu, Yamauchi a confirmat că GT Sport va oferi, în momentul lansării, suport nativ pentru PlayStation VR.

Şi totuşi, capitolul la care jocurile Gran Turismo şi-au depăşit mereu contracandidaţii este gameplay-ul efectiv, echilibrul între realism şi accesibilitate, oglindit perfect în controlul excelent. Din fericire, GT Sport nu face excepţie de la această regulă, lucru evident imediat ce am pus mână pe controller. Pur şi simplu se „simte” ca un Gran Turismo, serios, fără influenţe arcade în genul derulării timpului înapoi, dar cu elemente ajutătoare precum Traction Control sau ABS, menite să facă jocul mai accesibil, dar în niciun caz banal. De menţionat că din versiunea preliminară pe care am avut ocazia să o încercăm lipsea afişarea liniei optime a cicuitului, cu perioadele de acceleraţie şi frână, opţiune ce mai mult ca sigur că îşi va face apariţia în ediţia finală a jocului.

În ideea accesibilităţii au fost concepute şi modurile de joc din GT Sport. Pe lângă clasicul Arcade Mode, în care se vor putea încerca obişnuitele single race şi time trial, dar şi multiplayer-ul split screen pentru doi jucători, va exista şi un mod Campaign, conceput drept o introducere în lumea sporturilor cu motor. Campania va fi împărţită în patru categorii de probe: Beginner’s School (cu tutoriale şi explicaţii introductive), Mission Challenge (probe menite pentru a deprinde subtilităţile curselor), Circuit Experience (experienţa de circuit, la bordul unor maşini pe măsură) şi Racing Ettiquette (pe lângă competiţia propriu-zisă, elemente precum comportamentul sportiv şi fair-play-ul vor fi foarte importante în GT Sport).

Gran Turismo Sport Preview

Şi pentru că tot am ajuns la acest capitol, este important de ştiut că accentul în GT Sport va fi pus şi pe latura online a jocului. Pornind de la un profil de şofer virtual mult mai detaliat, influenţat inclusiv de elemente precum comportamentul sportiv pe circuit, şi continuând cu antrenamentul din campania single player, totul în GT Sport este conceput ca pregătire pentru Sport Mode, modul online realizat în colaborare cu FIA (Federaţia Internaţională de Automobilism).

Pe scurt, în Sport Mode, jucătorii de Gran Turismo Sport vor putea participa la două campionate mari: Nations Cup şi Manufacturer Fan Cup. După cum lasă de înţeles şi denumirile acestor competiţii, jucătorii îşi vor putea reprezenta fie ţările, fie producătorii de automobile favoriţi în competiţii online, cu probe oficiale şi un sistem de progresie ce va culmina cu recunoaşterea câştigătorilor drept campioni oficiali FIA, alături de învingătorii din alte competiţii organizate de această federaţie, precum Formula 1, WRC sau WTCC.

Gran Turismo Sport Preview

Gran Turismo Sport PreviewGran Turismo Sport Preview

Cu alte cuvinte, prin acest parteneriat, GT Sport devine o disciplină sportivă recunoscută de FIA, cu şanse mari de a deveni un eSport popular şi în rândul pasionaţilor de astfel de competiţii. În acest scop, pe lângă participarea în competiţiile din Sport Mode, aceste curse vor putea fi urmărite live, asemenea unor transmisii TV, cu comentarii profesioniste. Ca de obicei în cadrul seriei Gran Turismo, şi în GT Sport vom avea parte şi de o lecţie de istorie automobilistică: o mini enciclopedie urmează să fie implementată în joc, cu informaţii despre momentele-cheie ale istoriei evoluţiei autmobilului.

Una dintre noutăţile absolute pe care le va aduce Gran Turiso Sport în cadrul seriei este posibilitatea de a crea propriile paint job-uri pentru maşini, operaţiune ce va fi posibilă graţie Livery Editor-ului ce va fi implementat în joc. Astfel, participanţii în Sport Mode îşi vor putea personaliza proprii bolizi şi îşi vor putea crea o proprie identitate vizuală în mediul online din GT Sport. Această opţiune nu era însă disponibilă în versiunea de test pe care am avut ocazia să o încercăm.

Gran Turismo Sport Preview

Gran Turismo Sport PreviewGran Turismo Sport Preview

Nu în ultimul rând, pasionaţii de maşini şi fotografie vor avea parte de un Photo Mode extins, redenumit în Scapes Mode pentru GT Sport. Fie că veţi apela la opţiunea de pauză într-o cursă pentru a surprinde acţiunea din cel mai bun unghi, fie că veţi alege unul dintre numeroasele fundaluri pe care jocul le va pune la dispoziţie, opţiuni foto avansate vă vor sta la dispoziţie pentru a pune în valoare modelele detaliate de maşini din GT Sport. De asemenea, conform lui Kazunori Yamauchi, în aceste peisaje prestabilite va putea fi fotografiat un număr mai mare de maşini (limitat doar de spaţiul fizic disponibil). Totuşi, urmărind fidelitatea reproducerii grafice a acestor peisaje, ne-am fi dorit ca şi traseele din jocul propriu-zis să beneficieze de aceeaşi atenţie.

În final, după cele câteva ore petrecute în joc şi promisiunile celor de la Polyphony Digital, putem spune că Gran Turismo Sport are potenţialul de a fi mai mult decât o simplă ediţie Prologue pentru un eventual Gran Turismo 7 (atât GT4, cât şi GT5 au beneficiat de ediţii Prologue, un soi de demo-uri extinse ce ofereau posibilitatea de testare a unor maşini şi circuite din varintele finale ale acestor jocuri). La momentul actual însă, Yamauchi şi echipa sa mai au încă mult de lucru, versiunea pe care am avut ocazia să o testăm lăsând mai mult impresia unui GT6 ceva mai finisat, şi nu a unui joc complet nou, conceput pentru o platformă mult mai capabilă din punct de vedere grafic.

Gran Turismo Sport este aşteptat în Europa pe 16 noiembrie 2016, exclusiv pentru PlayStation 4.

GT Sport

GT SportGT Sport

GT SportGT Sport

GT SportGT Sport

GT SportGT Sport

GT SportGT Sport

GT SportGT Sport

GT SportGT Sport

GT SportGT Sport

GT SportGT Sport

GT SportGT Sport

GT SportGT Sport

GT SportGT Sport

GT SportGT Sport

GT Sport