Command & Conquer Remastered Collection Review: o scrisoare de dragoste din anii ‘90

Autor: Cosmin Aionita | 08.06.2020

De-a lungul timpului, Electronic Arts și-a dobândit o reputație deloc favorabilă, publisher-ul având obiceiul de a cumpăra tot felul de studiouri producătoare, alături de toate drepturile asupra jocurilor acestora, și, mai apoi, de a le închide și, astfel, de a ruina numeroase francize. Parca niciuna dintre aceste “execuții” nu a durut mai mult decât închiderea Westwood Studios, producătorii care au inventat genul strategiei în timp real. Iar fanii au pus piciorul în prag atunci când EA a încercat să transforme seria Command & Conquer într-un joc de mobile simplist (vă mai aduceți aminte de Command & Conquer Rivals?), trăgând un semnal de alarmă pe care, aparent, EA l-a înțeles. Astfel a luat naștere Command & Conquer Remastered Collection, iar în acest review vom afla dacă noua colecție reprezintă, cu adevărat, revenirea seriei la forma de altădată.

Încă de la închiderea Westwood Studios, Electronic Arts a avut o politică destul de haotică în privința jocurilor Command & Conquer, începutul sfârșitului fiind reprezentat de Command & Conquer 4: Tiberian Twilight, un concept “spin-off”, transformat împotriva dorinței echipei dezvoltatoare într-un titlu “complet” al seriei principale. Apoi a urmat anunțarea lui Command & Conquer Generals 2, transformarea acestuia într-un titlu Free-to-play fără campanie single player și, în fine, anularea completă a proiectului. Comunitatea nu a mai suportat umilința, reacția negativă din urma dezvăluirii lui Command & Conquer Rivals determinându-i pe cei de la EA să ia totuși măsuri. Astfel, producer-ul Jim Vessella a fost însărcinat cu supervizarea procesului de remasterizare a primelor două titluri din serie: C&C Tiberian Dawn și C&C Red Alert, reunite în proaspăt lansatul Command & Conquer Remastered Collection.

Iar, pentru această remasterizare, Vessella a încercat să evite greșelile trecutului, luând aproape toate măsurile pentru ca aceasta nouă colecție să fie pe placul fanilor. În primul rând, a fost selectat un “consiliu” al reprezentanților comunității, ce a păstrat în permanență legătura cu echipele producătoare, feedback-ul acestora fiind mereu luat în considerare. Iar sarcina producției efective a căzut pe umărul a două studiouri cu experiență: Petroglyph Games, echipă pornită chiar de foști angajați ai Westwood Studios, și Lemon Sky Studios, experți în remasterizarea resurselor din titluri vechi pentru mediile moderne (aceștia din urmă s-au ocupat și de refacerea componentei grafice din StarCraft Remastered). Și, cu un astfel de “spate”, Command & Conquer Remastered Collection pur și simplu nu putea da greș.

Grafică 4K, atenție la detalii și muzică excelentă

După cum am mai spus la începutul acestui review, Command & Conquer Remastered Collection include primele două titluri ale seriei – Command & Conquer: Tiberian Dawn (1995) și Command & Conquer: Red Alert (1996) –, atent revizuite în ceea ce privește prezentarea vizuală și conținutul inclus. Astfel, lucrul care va frapa la prima pornire a unuia dintre jocurile din colecție este, fără indoială, aspectul grafic. Fiecare sprite sau element vizual a fost “redesenat” pentru a putea fi afișat, în toată splendoarea, în rezoluție 4K. Unitățile, clădirile și mediile de joc arată cum nu se poate mai bine, în ciuda modernizării, fiind păstrat “spiritul” artistic din titlurile originale.

Iar în privința conținutului, s-a mers și mai departe: pe lângă toate misiunile aferente campaniilor originale din cele două jocuri, au fost adăugate toate nivelurilor din expansion pack-urile Cover Ops (pentru primul C&C), CounterStrike și Aftermath (pentru Red Alert), alături de misiunile suplimentare din edițiile pentru console și alte bonusuri mai mult sau mai puțin secrete. Practic, această colecție reprezintă “pachetul complet” în ceea ce privește primele două titluri ale seriei Command & Conquer. Mai mult, colecția include și un editor cu ajutorul căruia jucătorii își pot construi propriile hărți.

Pe lângă evidentul retuș grafic, acest Command & Conquer Remastered Collection impresionează și grație atenției la detalii de care realizatorii au dat dovadă: s-au făcut eforturi considerabile de a remasteriza și secvențele cinematice cu actori reali, ale căror surse originale din anii ’90 au fost, din păcate, pierdute. Toate aceste “filmulețe” au fost trecute printr-un filtru de upscaling ajutat de rutine AI specializate, rezultatele fiind acceptabile, având în vedere că s-a plecat de la fișiere de rezoluții mai mici decât ale unui “smartwatch” noname din China.

Command & Conquer Remastered Collection Review

De asemenea, coloana sonoră, ce include veritabile capodopere muzicale ale jocurilor din anii ’90, a fost remasterizată în întregime de compozitorul original Frank Klepacki, care a adăugat colecției și câteva înregistrari noi, realizate alături de trupa sa The Tiberian Sons. Rezultatele sunt excelente, întreaga colecție de melodii, accesibilă printr-un Jukebox intregrat în meniul jocului, justificând singură întregul preț al acestei colecții remasterizate (19,99€).

Și efectele sonore au fost retușate, toate replicile asistentului virtual E.V.A. din primul C&C fiind reînregistrate de aceeași actriță care și-a împrumutat vocea și pentru titlul original din 1995. Din păcate, acelasi lucru nu a fost posibil pentru Red Alert, actorul inițial nemaifiind în viață, Klepacki reușind să-i restaureze însă toate replicile la un nivel calitativ mai mult decât acceptabil.

Fidelitatea cu care au fost reproduse aceste două jocuri este atât de mare încât realizatorii au mers mai departe refăcând, sub forma de fimulețe introductive, secvențele din timpul proceselor de instalare ale celor două jocuri originale, acum prezentate în rezoluții moderne. De asemenea, tot pentru nostalgici, în fiecare joc a fost introdus un “Bonus Gallery” cu tot felul de secvențe de arhivă din timpul proceselor de producție ale titlurilor originale, deblocabile pe măsură de progresați în campaniile din Tiberian Dawn și Red Alert.

Multiplayer online și gameplay învechit

Nu în ultimul rând, cele două jocuri incluse în Command & Conquer Remastered Collection beneficiază acum și de multiplayer online, cu toate elementele de bază la care ne-am putea aștepta într-un asemenea review, precum servere dedicate. Din păcate, din cauza pandemiei de COVID-19 și migrării studioului Petroglyph către modelul lucrului de acasă, componentei multiplayer îi lipsesc niște opțiuni mai avansate, precum și modul de joc prin rețea locală. Conform producătorilor, aceste neajunsuri vor fi corectate prin intermediul unor viitoare update-uri.

Tot în ceea ce privește lucrurile nu atât de bune legate de această colecție remasterizată, putem aminti și o oarecare inconsistență a retușării elementelor de gameplay. Este adevărat: interfața de control a primit un update semnificativ, existând acum posibilitatea de a comuta între comenzile clasice, realizate cu butonul stâng al mouse-ului, și cele modernizate efectuate cu click dreapta, reunirea unităților în grupuri numerotate, scurtături pe tastatură pentru diferite comenzi, sidebar-ul împărțit pe tab-uri dedicate unităților de infanterie, clădirilor, vehiculelor etc. Din păcate, lipsesc în continuare facilități implementate în mai toate RTS-urile moderne, precum rutinele de path finding decente sau comanda de attack/move. Scuza producătorilor este că au vrut să păstreze gameplay-ul cât mai apropiat de cel al titlurilor originale, iar astfel de modificări ar fi rupt echilibrul jocurilor.

Din fericire, Electronic Arts a luat hotărârea de a oferi, în mod gratuit, codul sursă al celor două titluri incluse în Command & Conquer Remastered Collection. Această mișcare, alături de implementarea suportului pentru Steam Workshop și mod-uri, ofera pasionaților oportunitatea de a rezolva aceste probleme ale jocurilor originale, dar și posibilitatea să-și creeze propriul conținut, precum unități sau chiar tabere întregi noi pentru aceste titluri.

Să ne reîntoarcem la lucrurile la care Petroglyph și Lemon Sky Studios mai puteau lucra: în ciuda noilor veșminte grafice refăcute în mare detaliu, se vede lipsa unui model de iluminare dinamic (implementat, mai târziu, de Westwood Studios în Command & Conquer: Tiberian Sun și Red Alert 2). Ar fi fost frumos ca producătorii să aducă așa ceva și în aceste titluri remasterizate, însă nu este cazul. De asemenea, secvențele cinematice CGI fără actori reali, pe lângă realizarea rudimentară, caracteristică începuturilor epocii 3D, sunt extrem de compresate, calitatea lor video fiind foarte, foarte scăzută.

Nu în ultimul rând, dacă ar fi să fiu cu adevărat cârcotaș, mi-ar fi plăcut să pot accesa muzica remasterizată din aceasta colecție și prin intermediul unui player extern și nu doar prin Jukebox-ul implementat în joc. Astfel, până când coloana sonoră remasterizată va fi disponibilă pe Spotify sau prin alte servicii similare, trebuie să ne mulțumim cu selecțiile oficiale din soundtrack-urile originale ale C&C și Red Alert, ce se regăsesc deja în ofertelor platformelor digitale.

Astfel, în ciuda stângăciilor de gameplay preluate din titlurile originale și caracteristice jocurilor acelor vremuri și amintite în review, Command & Conquer Remastered Collection se dovedește a fi un pachet “de colecție”, refăcut cu multă dragoste și atenție la detalii atât pentru nostalgici, cât și pentru o nouă generație de gameri.

Și spun asta pentru că aceste două jocuri – Command & Conquer: Tiberian Dawn și C&C: Red Alert – datează dintr-o epocă în care strategiile nu devenisera extrem de complexe. Așadar, structurile și unitățile asemănătoare ale taberelor implicate în aceste conficte (Global Defense Initiative și Brotherhood of NOD, în C&C; aliații și sovieticii, în Red Alert), interfața simplă, dar și mecanicile de joc accesibile și usor de priceput pot transforma Command & Conquer Remastered Collection într-un punct de plecare perfect pentru cei încă străini de acest gen.

• include C&C Tiberian Dawn și Red Alert cu absolut tot conținutul, expansion pack-urile și misiunile bonus
  • grafica refăcută atent, cu foarte mare atenție la detalii
  • sunete și muzică complet remasterizate, de o calitate excelentă