Când spun Double Fine Productions, gândul mă duce automat la liderul acestui studio – Tim Schafer. Iar când mă gândesc la Tim Schafer, automat îmi vin în minte jocurile clasice de aventură realizate și publicate de LucasArts în anii ’90. Ei bine, Keeper, cel mai recent joc al celor de la Double Fine Productions, nu are nimic de-a face cu aceste capodopere point and click. Și, probabil din această cauză, apare și prima dezamăgire (personală) legată de acest joc.
În schimb, Keeper își propune, mai degrabă, să portretizeze într-un mod artistic, dar și interactiv, un soi de „călătorie”, oarecum ca în mai vechiul Journey. Iar protagoniștii acestei aventuri sunt un păsăroi verde și protectorul acestuia… un far, dintr-acela care semnalizează ambarcațiunilor apropierea de uscat, echipat cu picioare, ca un soi de păianjen care ar putea juca în NBA.
Și, deși această călătorie are loc în niște peisaje de vis, ce îmbină viziunea artistică a producătorilor cu o reprezentare asemănătoare cu picturile în ulei, jocul nu se depărtează, cel puțin în prima sa parte, de conceptele unui walking simulator. Într-adevăr, locurile parcurse sunt spectaculoase, însă, în majoritatea timpului nu faci decât să apeși WASD sau stick-ul analogic în direcția dorită pentru a progresa.
Pentru a nu fi nedrept cu experiența din prima parte a jocului, își mai fac apariția și niște pseudo-puzzle-uri, pe care le puteți rezolva fie apelând la păsăroiul verde, fie la fasciculul de lumină emis de proiectorul farului. Și le numesc pseudo-puzzle-uri pentru că sunt atât de ușoare încât, cu greu, le pot atribui vreo altă denumire.
Totuși, la un moment dat, lucrurile se vor schimba fundamental: își vor face apariția anumite secvențe din joc, unde accentul este pus pe platforming, iar această creștere în pondere a gameplay-ului va marca una dintre întorsăturile de situație din Keeper: farul va dispărea din peisaj, fiind înlocuit de… alte forme de agregare ale prietenului de nădejde al păsăroiului. Nu vreau să dau mai multe detalii, pentru a nu vă strica eventualele surprize: cert este însă că, din acel moment încolo, jocul capătă un aer mai pronunțat de puzzle, în detrimentul sentimentului inițial de „carte de povești interactivă”.
Cât despre o poveste propriu-zisă, Keeper se apropie cel mai mult de acest concept doar prin intermediul achievement-urilor sale, asociate cu găsirea anumitor locuri secrete. Odată descoperit un asemenea secret și deblocat un achievement, primim, în descrierea acestuia, și un pic de „lore” legat de universul jocului și istoria sa. În total însă, întreaga experiență de joc din Keeper, cu tot cu descoperirea achievement-urilor, nu durează mai mult de 7-8 ore.
Ce deranjează însă cu adevărat în titlul propus de Double Fine Productions este optimizarea mult sub așteptări. Da, avem de-a face cu încă un joc realizat cu ajutorul Unreal Engine 5 care nu merge tocmai așa cum v-ați aștepta, nici măcar pe configurații PC de ultimă oră. Totuși, parcă n-am întâlnit nicăieri până acum o optimizare chiar atât de… absentă. Pe sistemul listat mai jos, pentru a putea atinge un framerate jucabil în rezoluție 4K, cu toate detaliile vizuale pornite, a fost nevoie nu doar să activez DLSS, dar și DLSS Frame Generation.
• Placă de bază: GIGABYTE AORUS B850 ELITE WI-FI 7 ICE
• Procesor: AMD Ryzen 7 9800X3D
• Placă video: PNY GeForce RTX 5800 16GB OC
• Memorie RAM: Kingston Fury 64GB DDR5-6000
• Răcire: GIGABYTE AORUS WATERFORCE X II 360
• Stocare: Kingston FURY Renegade G5 PCIe Gen 5 2TB
• Sursă: GIGABYTE GP-UD1000GM PG5 80+ Gold 1000W
• Monitor: GIGABYTE M28U UltraHD 4K
Și nici măcar în aceste condiții jocul nu reușește să mențină un framerate constant de 60fps, ajungând câteodată și sub 30fps. Și asta cu DLSS și Frame Generation activate, nici nu vreau să mă gândesc ce ar fi fost fără aportul acestor tehnologii. Plângeri similare am întâlnit și de la alți colegi, care, la rândul lor, s-au lovit de probleme mari de performanță în Keeper. Și, având în vedere caracterul mai degrabă static al jocului, fără scene de acțiune explozive sau zeci de personaje afișate concomitent pe ecran, aceste rezultate sunt atât de neînțeles, cât și de neacceptat.
30€ pentru ce are de oferit Keeper mi se pare un pic cam mult. Pe de altă parte, fiind vorba despre un titlu produs de un studio deținut de Microsoft, Keeper se regăsește în oferta PC Game Pass; dacă dețineți un astfel de abonament, îi puteți da o șansă, pentru a vedea cum se comportă pe sistemul dvs. Altfel, în absența unui update care să rezolve performanța dezastruoasă pe alocuri, mi-e teamă că este să pot recomanda Keeper (în ciuda părților sale bune), chiar și în condițiile unei reduceri de preț semnificative.
