Pikmin 4 Review: visul unei nopți vegetariene

Autor: Cosmin Aionita | 10.08.2023

Înainte de a intra în recenzia propriu-zisă, pot să vă spun că Pikmin 4 poate fi privit ca un organizator din viața de zi cu zi, un to do list (dacă sunteți deja în mediul corporate), însă, dacă aveți copii și le-ați insuflat pasiunea pentru gaming, atunci Pikmin e titlul perfect pentru ei.

Azi trebuie să te duci să-ți schimbi permisul auto, mâine ai de făcut o radiografie dentară, poimâine trebuie să plătești asigurarea, nu-i nimic, asta fac și Pikminii, dar la un nivel mai copilăresc. OK, ești copil, vii de la școală, la ora 14:00 mănânci, la 15:00 te apuci de teme, iar la 16:00 bagi un joc în rețea sau chiar Pikmin, să înveți cum să te organizezi.

Pikmin 4

N-ai jucat nimic din serie? Nu-i nimic, afli tot din 4

Ce sunt pikminii? Creaturi de foarte mici dimensiuni, numite după tipul preferat de morcovi al lui Olimar (personajul principal al seriei), morcovii Pikpik, care seamănă cu un fel de plantă/animal indigenă planetei PNF-404. Sunt întâlniți pentru prima dată de căpitanul Olimar când nava sa aterizează pe planeta noastră în Pikmin.

E tare ciudată senzația când vine vorba de Pikmin 4, creat de „tatăl Nintendo” Shigeru Miyamoto, legenda, omul responsabil de nașterea uriașilor Mario, Zelda, Donkey Kong și Starfox. Pikmin, deși o franciză foarte dragă autorului japonez, nu s-a bucurat de succesul titlurilor de mai sus. De ce? Poate pentru că include puternice elemente de real time strategy? Poate că niciunui gamer nu-i place să primească ordine și să organizeze chestii într-un joc Nintendo? Nu știm, dar e păcat dacă nu ați jucat până acum.

Pikmin 4

Vă spuneam și la prezentarea lui Pikmin 3 că mie mi-a fost super dragă franciza asta și „am curățat tot” în aceste jocuri, ba chiar m-a ajutat enorm în misiunile finale, unde adversarii n-au avut nicio șansă în fața pikminilor mei bine antrenați și loiali până la ultimul fluier. Da, pentru că în joc, pikminii, aceste creaturi vegetariene, răspund imediat la fluierul tău din dotare. Și nu ai nevoie de prea multe date despre Pikmin 1, 2 sau 3 (pe care le regăsiți pe Switch, dacă v-ați îndrăgostit de serie): în 4 afli tot. Că Olimar este cel care i-a găsit pe pikmini, că rasa extraterestră de dimensiunile unei furnici din care faci parte a ajuns pe Pământ, iar tu trebuie să-i găsești pe membrii echipajului eșuat, apoi să profiți de știința oamenilor.

Noutatea vine din pământ

Dacă celelalte jocuri Pikmin funcționau pe sistemul divide et impera, în 4 partea de puzzle este mult mai prezentă, trebuie să gândești ca-ntr-un joc de strategie, să te folosești de calitățile câinelui cu doar două picioare, Oatchi, care e excelent în lupte, dă cu capul mai tare decât Virgil van Dijk, dar este și un factor de mobilizare a pikminilor, uneori, peste fluierul tău.

Pikmin 4

Treaba e simplă, după ce-i găsești pe membrii echipajului, vei primi fel și fel de sarcini, cele mai utile fiind quest-urile secundare de găsit comori, sunt 239 în tot jocul (un Gameboy Advance, o kendama, o matrioshka, controller de Gamecube, rățuște de cauciuc, ecler, gogoașă, cookie, minge de baseball, nasturi, lacăt, piese de puzzle, un borcan de gem, bile de biliard, acuarele, calculator, toate fructele etc.).

Toate astea pentru știință. Fiecare obiect de tip “comoară” dezvoltă abilități și gadget-uri pentru omul de știință, care ți le va vinde la un preț cinstit, de parcă n-ați fi din același echipaj, omul face și bișniță cu tine. Ai zice că personajul tău e ardeleanul, iar omul de știință e olteanul, ca-n bancuri. De acum, pikminii, nu tot timpul, coboară în pământ prin mici găuri de aerisire sau aspersoare, iar acolo dai lupte impresionante pentru comori.

Pikmin 4

Pikminii care îngheață apă

Pikminii sunt de diferite culori, cei roșii sunt excelenți în luptă, cei galbeni sunt buni la săpat și nu-i afectează electricitatea, cei albaștri nu se îneacă, fiind buni înotători, cei violeți sunt grăsuți, pe post de tanc, cei de piatră, mai puternici decât violeții, iar noutatea din 4 o reprezintă cei de gheață. Blue ice pikmin au calitatea de a îngheța apele și chiar adversarii, creând un avantaj pentru cei roșii, care lovesc și distrug, fără a mai suferi pierderi.

Pikmin 4

Ține-i aproape în luptă, strânge-i până la venirea nopții

Când vine vorba de lupte, de partea de combat, aici e bine să îți alegi foarte bine cu ce pikmini pleci la drum, după cum bine știți, nava voastră aterizează în fiecare zi în locul misiunilor, iar din baza instalată pe pământ, care se comportă ca un stup, îți alegi cu ce pikmini pleci la drum. Evident, te poți întoarce dacă ai greșit strategia, poți culege din flori alți pikmini, dacă ți-au murit, dar nu uita că trece timpul. Și să nu uiți să-ți antrenezi câinele, Oatchi; cu toate skill-urile învățate devine super-câine.

Spre deosebire de 3, timpul nu te mai presează în misiuni, așa cum era foarte bine determinat și greu în jocul precedent, dar trebuie să ai grijă ca seara să strângi toți pikminii de pe drum, altfel ei nu rezistă noaptea și sunt mâncați de gângăniile și jivinele nopții.

Pikmin 4

Un nou mod, Dandori

Dacă povestea este foarte bună și ai nevoie de aproximativ 40 de ore să cureți cam tot, creatorii i-au atribuit jocului și un mod Dandori. În fiecare lume există un mini-cosmonaut care te invită într-un loc plin de comori, pe care trebuie să le aduni într-un interval de timp, de cele mai multe ori cinci minute. Jocul ne explică faptul că Dandori este un stil japonez de a te organiza eficient în viața de zi cu zi. Dandori vine cu două provocări, una a timpului și cea multiplayer, unde te lupți cu un alt jucător „în rețea”.

Pikmin 4

Ca un fel de concluzie

Pikmin 4 are o poveste care continuă aventurile lui Olimar, deși nu el este star-ul jocului, însă totul se învârte în jurul său, rămâne un joc dulce și agreabil și o dovadă că Nintendo încearcă să protejeze seria și s-o dezvolte. Totuși, seamănă foarte mult cu predecesorul și mă așteptam să găsesc mai multe elemente noi, o altă provocare și nu acest Dandori challenge, care este total diferit de joc, într-o neconcordanță totală. Dar, cu siguranță ia notă bună de la noi și-l recomandăm în special familiilor dezorganizate.

Pikmin 4
  • mediul de joc excelent, provocarea de a aduna comori într-un stil relaxant
  • Oatchi, câinele, este partea solidă a jocului