Ratchet & Clank Rift Apart Review: un joc bun, dar nu cel mai bun din serie

Autor: Cosmin Aionita | 08.06.2021

Jocurile seriei Ratchet & Clank s-au plasat, mai mereu, la granița dintre serios, relaxant și amuzant, aventurile recente ale celor doi aventurieri spațiali având un oarecare efect terapeutic în marea de RPG-uri, shootere militare sau Battle Royale-uri ale ultimilor ani. Iar Ratchet & Clank: Rift Apart nu face excepție. Ștacheta a fost însă ridicată de caracterul exclusiv al jocului pentru PlayStation 5, Insomniac Games având astfel sarcina să demonstreze și capabilitățile noii console.

Ratchet Clank Rift Apart

Povestea, între fan service și accesibilitate pentru începători

Pe parcursul evoluției seriei, de la primele titluri pentru PlayStation 2 și până la actualul joc pentru PS5, povestea și caracterul personajelor s-au modificat. Acestea au migrat de la o abordare mai degrabă caracteristică desenelor animate dedicate unui public matur către o formulă ceva mai reținută, dar și mai amuzantă, potrivita pentru toate categoriile de vârstă, însă mai ales pentru cei mici. Ratchet & Clank: Rift Apart merge tot în aceeași direcție, povestea încadrându-se în “media” seriei, fără sa exceleze.

De asemenea, deși Rift Apart continuă evenimentele din Ratchet & Clank: Into The Nexus, nu este neapărat obligatoriu să fii la curent cu povestea și personajele pentru a te bucura de noul joc. Totuși, fanii cu vechime ai seriei vor prinde anumite subtilități, oferite de producători ca un soi de bonus pentru cei care au rămas alături de Ratchet și Clank de la începuturile lor și până acum.

Ratchet Clank Rift Apart

Pe scurt, intriga din Ratchet & Clank: Rift Apart presupune călătoria între mai multe dimensiuni și întâlnirea unor versiuni diferite, însă, în același timp, familiare ale personajelor din serie. Spre exemplu, noua eroină jucabilă Rivet este “corespondenta” lui Ratchet din dimensiunea în care are loc grosul acțiunii din Rift Apart.

Atât Ratchet, cât și Rivet, își împart inventarul, arsenalul, experiența câștigată și toate abilitățile dobândite. Mai mult, fiind vorba despre două variații ale aceluiași personaj de bază, și multe elemente narative legate de cei doi reprezentanți ai rasei lombax sunt foarte asemănătoare, însă vă voi lăsa să le descoperiți singuri. De asemenea, timpul de gameplay este împărțit oarecum egal între cei doi eroi pe parcursul întregului joc.

Un minus al poveștii din Rift Apart este lipsa sa de inovație, de inspirație, de “scânteie”… Deși posibilitățile oferite de introducerea dimensiunilor paralele erau, în teorie, vaste, scenariul actual este un pic “ținut în frâu” și nu la fel de amuzant precum într-unele dintre titlurile anterioare ale seriei. Sigur, jocul are momentele lui, însă acestea pot genera cel mult zâmbete și nu hohotele de râs din trecut.

Ratchet Clank Rift Apart

Gameplay familiar, dar cu unele noutăți importante

Când vine vorba de gameplay, cei care au parcurs deja câteva dintre titlurile anterioare ale seriei se vor simți ca acasă: Ratchet & Clank Rift Apart propune aceeași combinație de platforming și shooter arcade deja consacrată, cu ocazionalele puzzle-uri. Ce-i drept, eroii au căpătat abilități noi, precum posibilitatea de a eschiva prin dash (care mi-a amintit de Returnal), deosebit de utilă atât în lupte, cât și în rezolvarea anumitor puzzle-uri de progresie. De asemenea, nu poate fi omis Rift Tether-ul, unealta cu care Ratchet și Rivet pot accesa portalurile presărate prin joc.

Și arsenalul eroilor, o parte definitorie a fiecărui joc Ratchet & Clank, a primit adăugiri noi precum Topiary Sprinkler, un soi de robinete portabile, capabile să imobilizeze inamicii sub forma unor “garduri vii”, sau Ricochet, ale cărui proiectile pot fi reutilizate de mai multe ori, pentru a lovi inamicii din mai multe unghiuri. Multe dintre aceste arme beneficiază acum și de multiple moduri de foc, ce pot fi acționate prin apăsarea treptată a triggerelor rezistive de pe controller-ul DualSense.

Totuși, aș îndrăzni să spun că nici arsenalul nu este la fel de inspirat precum ceea ce întâlneam în vechile titluri ale seriei: spre exemplu, Mr. Fungi, corespondentul trăsnitului Mr. Zurkon din jocurile anterioare, nu este nici pe departe la fel de amuzant. Chiar și așa, cantitățile apreciabile de inamici din anumite scene, arsenalul numeros, noile abilități de dash și rift tether fac luptele mai dinamice și spectaculoase.

Progresia normală a unui joc din seria Ratchet & Clank, ce implică deplasarea de pe o planetă pe alta, este condimentată acum de segmente de împușcături arcade alături de Glitch, un “antivirus” portabil a cărui manevrabilitate aduce aminte de spider-boții din Watch Dogs Legion. De asemenea, nu lipsesc secțiunile de puzzle alături de Clank, acestea amintind acum de o abordare 3D a conceptului din celebra seriei Lemmings.

De asemenea, există și porțiuni ascunse ale nivelurilor, numite Pocket Dimensions – dimensiuni “de buzunar” –, ce adăpostesc challenge-uri de platforming. Rezolvarea acestora te răsplătește cu componente de armură pentru eroi sau alte collectibles.

Iar, pe nivelul de dificultate implicit al jocului, Ratchet & Clank: Rift Apart nu este deloc un joc greu: treci destul de relaxat prin campanie, semn că întreaga experiență a fost gândită și adaptată și pentru copii. De altfel, parcurgerea întregii povești durează cam 10-15 ore, în funcție de stilul de joc al fiecăruia și de conținutul opțional abordat (majoritatea planetelor au și obiective secundare). Odată terminat jocul, se deblochează și modul Challenge, un soi de New Game+.

Rift-urile, cea mai mare dezamăgire?

Pot sa zic însă că mă așteptam la mai mult din partea implementării rift-urilor din joc. Vizionând primele trailere pentru Ratchet & Clank: Rift Apart, îmi închipuiam că vom călători între dimensiuni și planete prin aceste portaluri și nu cu naveta, precum în titlurile anterioare ale seriei. M-am înșelat: rift-urile precum cele din trailere își fac apariția de câteva ori, însă au un rol mai mult decorativ, fiind prezente mai mult în secvențele cinematice sau momentele scriptate.

În schimb, rift-urile ce apar în gameplay fie îți permit deplasarea rapidă într-un anumit loc (operațiune foarte utilă în mijlocul luptelor sau în cadrul anumitor secvențe de platforming), fie accesarea dimensiunilor “de buzunar” amintite mai devreme, atunci când le găsești. De asemenea, în anumite niveluri mai mari poți comuta instantaneu între dimensiuni prin lovirea unor cristale, lucru necesar pentru a rezolva puzzle-uri și pentru a progresa, însă arhitectura de ansamblu a nivelurilor, indiferent de dimensiune, rămâne în mare parte similară.

Trebuie să recunosc că mă așteptam la o folosire mai intense a rift-urilor și a călătoriei între lumi în gameplay-ul propriu-zis, pentru a pune cu adevărat la lucru SSD-ul consolei PS5.

Ray Tracing și subtitrări în limba română

Ce-i drept însă, timpii de încărcare sunt inexistenți, tranziția dintre meniul jocului și gameplay-ul propriu-zs fiind aproape instantanee. La fel, atunci când mori, încărcarea ultimului checkpoint este o chestiune de 1-2 secunde. De asemenea, feedback-ul haptic caracteristic controller-ului DualSense este bine implementat, iar armele se simt diferit, pașii lui Ratchet “pulsează” în controller etc.

Din păcate, pe parcursul procesului nostru de review, am avut câteva probleme de ordin tehic cu jocul. Cei care au avut ocazia să testeze Ratchet & Clank: Rift Apart înainte de lansare au fost nevoiți să parcurgă jocul fără patch-ul Day 1, fiind limitați la modul de afișare Fidelity, în rezoluție 4K, cu efecte Ray Tracing și numai 30fps. Astfel, pe întregul parcurs al jocului, am simțit de parcă acele 30 de cadre pe secundă nu erau constante și mișcarea camerei era sacadată. Poate că alte titluri recente, precum Returnal sau Resident Evil Village, m-au răsfățat cu framerate-urilor lor implicite de 60fps. Mai mult, am avut parte și de câteva crash-uri destul de serioase, la unul dintre ele fiind necesară scoaterea consolei din priză pentru a continua.

Din fericire, tocmai ce a fost lansat update-ul Day 1, care adaugă jocului modurile de afișare Performance și Performance RT, prin care poate fi jucat la 60fps, cu anumite sacrificii grafice. Vă recomand Performance RT, pentru a nu renunța la excelentele reflexii cu Ray Tracing. În puținul timp petrecut alături de versiunea actualizată a jocului, folosind modurile Performance, n-am mai simțit nicio problemă precum sacadările inițiale din modul Fidelity.

De altfel, Ratchet & Clank: Rift Apart arată foarte foarte bine per ansamblu, fiind unul dintre cele mai estetice și detaliate jocuri actuale. Mai ales în prim planurile cu personajele principale, unde Rift Apart poate rivaliza cu filmele CGI din ultimii ani. Ajută și interpretările bune ale actorilor, chiar dacă scenariul nu este la fel de inspirat precum în alte titluri mai vechi ale seriei. Nu în ultimul rând, noul Ratchet & Clank beneficiază și de subtitrări în limba română (trebuie să comutați interfața consolei în română pentru a le porni), jocul devenind astfel și mai accesibil pentru gamerii de vârste fragede.

Nu cred că, de-a lungul istoriei sale, seria principală a celor de la Insomniac Games a inclus vreun titlu slab. Iar Ratchet & Clank: Rift Apart nu face excepție, fiind un joc bun, ba chiar foarte bun pe alocuri, însă probabil că nu cel mai reușit din saga celor doi aventurieri spațiali. Povestea acestui nou titlu putea fi ceva mai inspirată, scenariul mai amuzant, iar rolul pe care rift-urile îl joacă în gameplay mai pronunțat.

• formula seriei, ce combină acțiunea, platforming-ul și puzzle-urile, încă funcționează foarte bine
  • secțiunile de puzzle-uri cu Clank
  • tranzițiile dintre dimensiuni, acolo unde își fac apariția