Super Mario RPG Review: cum să fii minunat și după 30 de ani!

Autor: Cosmin Aionita | 28.11.2023

Dacă țineți minte, la începutul anilor ’90, era plin de reviste de sute de pagini, cu reclame, de tip Neckermann, o fostă companie germană de comenzi prin corespondență. Era ca un mall online de astăzi, aveai de toate, te uitai pe fotografii și comandai. Desigur, nu aveai șansa asta din România, poate doar prin relații sus-puse.

Așa am descoperit noi și imaginile cu jocurile perfecte. În acel Neckermann aveai haine, electrocasnice, electronice, jucării și jocuri video. Înainte de jocuri erau jucării, înainte de jucării erau hainele. Și era o reclamă: Cum să arăți superb și după 30 de ani. Cam așa e și Super Mario RPG.

Super Mario RPG

De la Super Nintendo la Switch-ul de azi

Nintendo ne-a răsfățat în ultimii ani cu mai multe titluri din franciza cu instalatorul mustăcios, îmbrăcat în roșu și albastru. Iar dacă în recentul Super Mario Bros Wonder l-am văzut pentru prima dată elefant, ei bine, acum ne întoarcem cu aproape trei decenii în urmă, 27 de ani mai exact. Într-un Neckermann se anunța Super Mario RPG și, în 1998, l-am și jucat. Nu mai știu cum am făcut rost de „casetă”, dacă am cumpărat-o din târg sau am primit-o de la un coleg de școală. Eram deja fan Pokemon, Chrono Trigger, Final Fantasy, Zelda, mă jucasem pe Game Boy, pe NES, pe SNES și mi-era greu să fac trecerea către PC. Super Mario RPG era o combinație de Chrono Trigger cu Final Fantasy, dar în Regatul Ciupercilor. Azi, jocul este refăcut aproape complet, după 27 de ani, și se simte fantastic pe Switch.

Super Mario RPG

Gameplay și poveste, 10!

Când am deschis Switch-ul meu Lite și am pornit Super Mario RPG, m-am întrebat dacă să joc pe dificultate breezy sau normal. Am ales normal, pe sistemul „dă-mi, tată, provocare, că eu sunt ca Gigi Becali, mă duc cu Rolls Royce-ul și-n groapă dacă e nevoie!”. Nu am simțit că este greu, probabil că pe breezy te duci lejer, treci fără probleme de toți adversarii, bați boșii cu ochii închiși, în timp ce te uiți și la rezumatele din Champions League.

Dacă sunteți și fani ai jocurilor turn-based, Super Mario RPG este o încântare. Pe lângă gameplay-ul absolut superb, sistemul de combat este poate cel mai reușit în acest remake. Poate că nu veți simți o provocare profundă, însă e nevoie de un pic de strategie în lupte, în sensul în care veți observa că unii adversari sunt mai sensibili la atacurile speciale decât la atacul principal. Pe lângă strategia turn-based, în Super Mario RPG se folosește și un element de quick time, atât la atac, cât și la apărare: înainte de a lansa atacul, dacă te sincronizezi cu butonul de lansare, pac, dublezi damage-ul. În fața fiecărui adversar, la fel te poți apăra, apăsând A înainte de lovitură. Cu timpul, avansând în poveste, veți descoperi două personaje superbe, norișorul Mallow și soldatul Geno, ultimul fiind un fel de Pinocchio à la Nintendo.

Super Mario RPG

Aici excelează Super Mario RPG, pe lângă combat și gameplay cursiv și minunat, povestea și modelarea personajelor dau acestui joc poate cea mai profundă narațiune din franciză. Mario are super personalitate, deși nu vorbește, Peach, Bowser, Mallow, Toad, celelalte ciuperci, chiar și cârtițele, toți-toți au caractere puternice. Adică nu orice goomba e doar de decor, pentru a-i sări în cap și a-l stropși: majoritatea au ceva de spus, deși nu auzi nicio voce.

Însă povestea este superbă, iar grafica adusă la nivelul Switch-ului e destul de reușită. Nu se compară cu minunăția din Link’s Awakening, însă nu vreau să fiu super pretențios, e foarte bine concepută și redată.

Super Mario RPG

Mai mult decât un RPG

Fiind un joc din seria Mario, Super Mario RPG aduce și alte elemente specifice universului, adică mini-joculețele: te mai întreci cu Yoshi, aduni gândaci, cânți cu mormolocii de broască pe portativ, după note muzicale, nu e vreo partitură super clasică ceva de genul melc-melc codobelc, sau cobori pe râu pe butoaie, ca-n seria Dizzy. Poate că fanii hardcore ai strategiilor turn based vor fi supărați sau deranjați de aceste mini-joculețe, care s-ar putea să-i scoată din mână. Dar, dacă ești fan Mario, astea sunt cireașa de pe tort.

Super Mario RPG

Este acel joc cu Mario pe care-l aștepți!

De la bătrânul și neuitatul SNES și până la Switch-ul OLED de astăzi, Super Mario RPG este remake-ul pe care îl așteptam. Ce-i drept, aștept și următorul Paper Mario, după ce m-a încântat Origami King. Grafica perfect integrată în esența jocului original, de acum 27 de ani, culorile vibrante și fără efect stroboscopic, animațiile expresive și lejeritatea celor 60 de fps-uri fac din Super Mario RPG o capodoperă. Pe lângă mecanicile jocului, puzzle-platforming-ul și luptele cu toate creaturile din universul Mario, Super Mario RPG mă face să uit că tocmai am terminat Super Mario Bros. Wonder și îmi doresc chiar un titlu nou, un RPG 2, tot cu instalatorul italian, evident. Este surpriza perfectă pentru orice fan Mario, mai ales că ne apropiem de luna cadourilor.

Super Mario RPG
  • cea mai bună interpretare a lui Mario și a Regatului Ciupercilor
  • foarte amuzant și antrenant