Cloud gaming + Ray Tracing: GeForce Now vs. PC în Dying Light 2

Autor: Cosmin Aionita | 09.02.2022
Cloud gaming + Ray Tracing: GeForce Now vs. PC în Dying Light 2
Foto: NVIDIA

Ne aflăm într-un moment ciudat și ușor ironic în ceea ce privește evoluția, dar și disponibilitatea jocurilor video. Mai exact, din ce în ce mai multe titluri se laudă cu implementarea unor tehnologii grafice noi, cum ar fi suportul pentru Ray Tracing, tehnicile de reconstrucție ale imaginii capabile sa livreze performante îmbunătățite fără a sacrifica calitatea vizuala (precum DLSS) sau accesul mult mai rapid la date facilitat de noile modele de memorii RAM sau de tipuri de stocare SSD.

Pe de altă parte, disponibilitatea hardware-ului dedicat jocurilor de PC suferă foarte mult, din cauza stocurilor foarte reduse sau a prețurilor practicate, acolo unde există stoc, mult peste cele recomandate inițial de producători. Nu vom intra în detalii referitoare la motivele care au cauzat această veritabilă criză, acestea fiind deja de notorietate. Remarcăm totuși că apar din ce în ce mai multe jocuri noi, inovatoare, pe care nu avem însă „pe ce să le jucăm”.

PC local, GeForce RTX 3080 Cloud, GeForce Now RTX 3080

Alternativa oferită de cloud gaming

Aici intră în scenă serviciile de cloud gaming, care îți permit rularea jocurilor prin streaming: acestea sunt rulate pe serverele furnizorilor, numai fluxul video fiind transmis către dispozitivul utilizatorului. Astfel, numeroase titluri pot fi experimentate și pe calculatoare, tablete, telefoane sau alte device-uri ce, în mod normal, nu ar permite rularea fluentă de jocuri. Nici nu mai vorbim de cele foarte solicitante, care inovează prin implementarea celor mai recente tehnologii grafice.

Tocmai din acest unghi am dorit să abordăm următorul nostru test: cât de viabilă este alternativa soluțiilor de cloud gaming atunci când vine vorba de rularea, în condiții acceptabile, ale celor mai noi și solicitante jocuri. Iar pentru a realiza un astfel de studiu, ai nevoie de „subiecți” pe măsură: într-un colț avem Dying Light 2: Stay Human, proaspăta continuare a celor de la Techland și unul dintre cele mai pretențioase jocuri noi; în colțul opus, stă serviciul de streaming GeForce Now de la NVIDIA, singurul capabil, la această oră, să satisfacă majoritatea acestor pretenții calitative.

PC local, GeForce RTX 3080 Cloud, GeForce Now RTX 3080

Din ecuație nu lipsește Ray Tracing-ul

Mai exact, Dying Light 2 include una dintre cele mai complete implementări RTX, numeroase efecte precum umbrele, iluminarea globală, ambient occlusion-ul sau reflexiile beneficiind de redare Ray-Traced. În plus, pentru a „ține în frâu” această veritabilă „avalanșă de Ray Tracing”, jocul celor de la Techland beneficiază și de implementări pentru tehnologiile DLSS (Deep Learning Super Sampling) și FidelityFX Super Resolution, menite să recunostruiască/upscaleze imaginile de la o rezoluție internă inferioară pentru a beneficia de performanță cât mai bună. În aceste condiții, nu este de mirare că Dying Light 2 reușește „să îngenuncheze” chiar și plăci video foarte performante, cum ar fi GeForce RTX 3080.

PC local, GeForce RTX 3080 Cloud, GeForce Now RTX 3080

 
Întâmplarea face ca, de relativ recent, GeForce Now să beneficieze de noul tip de abonament RTX 3080, ce oferă o rezoluție de streaming superioară (1440p atunci când este rulat pe un PC echipat cu Windows), posibilitatea de a urca framerate-ul până la 120fps, precum și suportul complet pentru tehnologiile RTX. Cu alte cuvinte, tot ce ai nevoie pentru a rula Dying Light 2 cu detaliile la maximum, singura limitare fiind cea a rezoluției: 2560×1440. Oricum, vorbind din proprie experiență, de aceeași limită v-ați lovi și atunci când lansați titlul celor de la Techland local, pe un PC echipat cu o placă video fizică RTX 3080, 1440p fiind rezoluția maximă pe care jocul rulează fluent (60fps+), cu detaliile împinse la maximum, în compania unei astfel de soluții video.

Altfel spus, am vrut să vedem în ce măsură experiența de gaming oferită de un GeForce RTX 3080 poate fi replicată de o soluție de cloud streaming, precum varianta RTX 3080 a serviciului GeForce Now. Am avut la dispoziție versiunea pentru PC de Dying Light 2: Stay Human, activată prin intermediul Steam, suficientă atât pentru a rula jocul local, cât și prin GeForce Now (această platformă se sincronizează cu profilurile de Steam, Epic Games Store, Ubisoft Connect etc., pentru a putea profita de aceleași jocuri pe care le dețineți deja).

PC local, GeForce RTX 3080 Cloud, GeForce Now RTX 3080

Platforma de test și setările folosite

Platforma hardware pe care am desfășurat testul este compusă dintr-un procesor AMD Ryzen 9 5900X, 32GB de memorie RAM și o placă video GeForce RTX 3800 10GB, atât sistemul de operare Windows 10, aplicația GeForce Now, cât și jocul propriu-zis fiind rulate de pe un SSD rapid de tip M.2 NVMe. Atât pe GeForce Now, cât și local, am folosit aceleași setări grafice (maxime), cu toate opțiunile de Ray Tracing activate, rezoluția utilizată fiind cea menționată și mai devreme: 2560×1440.

Ca mențiune, am ales să dezactivăm orice opțiune ce ar fi putut afecta calitatea imaginii și/sau genera eventuale artefacte de compresie în streamul video furnizat de GF Now. Astfel, am renunțat la orice formă de upscaling sau reconstrucție (DLSS a fost dezactivat), și am oprit complet efectele de Film Grain și Motion Blur. În GeForce Now, opțiunile legate de calitatea stream-ului au fost următoarele: bit rate-ul maxim a fost lăsat pe Auto, rezoluția 2560×1440, framerate-ul maxim 120fps, iar Vsync-ul adaptiv. Am bifat de asemenea varianta Enhanced în ceea ce privește opțiunea Resolution Upscaling din GF Now, pentru a obține o imagine finală cât mai calitativă.

PC local, GeForce RTX 3080 Cloud, GeForce Now RTX 3080

Calitatea imaginii

Și, după câteva sesiuni de Dying Light 2 desfășurate atât local, cât și prin soluția de streaming oferită de GeForce Now, rezultatele sunt cât se poate de încurajatoare. În primul rând, judecând prin prisma calității imaginilor rezultate, diferențele, deși existente, nu sunt nici pe departe atât de evidente precum ne-am fi imaginat. Ca dovezi în acest sens stau imaginile comparative pe care le puteți admira în cadrul acestui articol, aceleași instanțe din jocul rulat local fiind puse față în față cu corespondentele acestora redate prin streaming.

Anumite diferențe, minime totuși, s-au putut observa însă în secvențele mai rapide ale jocului, atunci când ești în plin proces de parkour prin oraș, spre exemplu, atunci când desfășurarea alertă a acțiunii a cauzat apariția unor urme vizibile lăsate de compresia video. Am înregistrat și o întreagă misiune din jocul Dying Light 2 redat din cloud via GeForce Now, pe care o puteți urmări în clipul de mai jos.

Latența și alte probleme

Lăsând la o parte calitatea imaginii, două aspecte afectează jucabilitatea acestui titlu, atunci când este folosită soluția de streaming GeForce Now. Cea mai evidentă este latența: timpul de răspuns scurs între introducerea efectivă a comenzii și efectul acesteia pe ecran. Deși clar inferioară variantei locale, latența s-a menținut totuși în cote acceptabile, perfect jucabile. Dacă aveți totuși acces la un gamepad, vă recomandăm o astfel de metodă de control, latența percepută fiind parcă mai diminuată în cazul stick-urilor analogice, față de mișcările bruște ale unui mouse.

PC local, GeForce RTX 3080 Cloud, GeForce Now RTX 3080

 
Al doilea impediment ține probabil de configurațiile hardware folosite de serverele NVIDIA ce deservesc platforma GeForce Now. Și aici mă refer în principal la soluția de stocare utilizată, probabil nu la fel de rapidă precum un SSD local. Astfel, în versiunea rulată direct pe configurația de test, odată depășite ecranele de loading, nu am parte de vreo pauză de încărcare. În alternativa rulată din cloud am întâlnit câteva mici hopuri și freeze-uri în timpul acțiunii, necesare probabil pentru încărcarea datelor suplimentare pentru joc de pe un mediu de stocare mai puțin rapid (sau limitat ca viteză). Aceste pauze n-au fost însă nici prea dese și nici de durate cu adevărat deranjante, neafectând foarte mult experiența de joc.

Nu în ultimul rând, alegerea de a dezactiva DLSS pentru aceste teste a fost una ce a ținut strict de menținerea calității imaginii, în special in ceea ce privește jocul rulat din cloud. Pe de altă parte, activarea acestei opțiuni poate avea efecte benefice, atât în ceea ce privește îmbunătățirea latenței prin GeForce Now (performanța mai bună duce și la timpi de răspuns mai rapizi), cât și, în mod evident, atunci când rulăm jocul local, numărul cadrelor pe secundă crescând semnificativ.

PC local, GeForce RTX 3080 Cloud, GeForce Now RTX 3080

Concluzie

În concluzie, acest experiment m-a lăsat cu zâmbetul pe buze: am ajuns în punctul în care rularea unui joc de ultimă generație, precum Dying Light 2, a devenit mai accesibilă ca oricând, grație soluțiilor de streaming precum GeForce Now. Și asta fără hardware exagerat de scump, streaming-ul jocurilor din cloud având darul de a transforma până și laptopurile modeste sau sistemele office în „mașini de gaming”. Mai mult, rezultatele obținute, deși încă nu la nivelul unei configurații PC actualizate, eclipsează capabilitățile sistemelor „de gaming” de acum câțiva ani, oferind bonusuri evidente, precum posibilitatea de a activa efectele de Ray Tracing.