PlayStation VR Review (4) – jocuri: Star Wars, Call of Duty, Tomb Raider şi concluzii

Autor: Cosmin Aionita | 28.02.2017
PlayStation VR Review (4) - jocuri: Star Wars, Call of Duty, Tomb Raider şi concluzii

Înainte de a încheia review-ul nostru pentru PlayStation VR, să facem o scurtă recapitulare: în prima parte am aruncat o primă privire la headset-ul celor de la Sony şi am discutat despre specificaţiile sale tehnice; în a doua parte, ne-am oprit asupra unora dintre cele mai populare jocuri third party pentru PS VR, în timp ce a treia parte a fost dedicată jocurilor first party dezvoltate chiar de către Sony.

Ultima parte a acestui test îşi îndreaptă atenţia asupra câtorva jocuri pe care este foarte posibil să le aveţi deja în colecţia proprie, fără să ştiţi că acestea oferă, măcar parţial, compatibilitate cu PlayStation VR. Este vorba despre Star Wars: Battlefront, Call of Duty: Infinite Warfare şi Rise of The Tomb Raider, fiecare bucurându-se de câte o misiune (sau nivel) bonus, ce poate fi jucată cu ajutorul headset-ului PlayStation VR.

V-am rămas datori însă şi cu concluziile acestui review, rezultate pe urma unor perioade extinse în care am putut încerca o mare majoritate din jocurile disponibile pentru PlayStation VR. Aici este probabil calcâiul lui Ahile în ceea ce priveşte tehnologia VR (şi nu doar PlayStation VR): lipsa unor jocuri dedicate, de calitate, care să justifice invesţia de viitor într-un astfel de dispozitiv. Dacă am fi îngăduitori, am putea recomanda Batman: Arkham VR, PlayStation VR Worlds şi Until Dawn: Rush of Blood drept titluri pe care trebuie să le achiziţionaţi odată cu un PlayStation VR. Totuşi, realitatea „din teren” ne demonstrează că nu există un aşa-zis „killer app” pentru PlayStation VR (şi pentru nici un alt astfel de dispozitiv VR!).

Poate unii vor indica Resident Evil 7 Biohazard drept un astfel de joc, însă titlul celor de la Capcom, excelent de altfel când este rulat în mod non-VR, scoate la iveală o altă slăbiciune a acestei tehnologii. În ciuda evidentei sale ergonomii, PlayStation VR nu poate scăpa de efectele secundare pe care unele dintre jocuri le lasă asupra organismului jucătorului: transpiraţie abundentă, oboseală, câteodată dureri acute de cap, rău de mişcare şi greaţă. Chiar şi titlurile în care simptomele grave, amintite mai devreme, nu îşi fac apariţia lasă o doză vizibilă de oboseală asupra corpului şi ochilor. Aşadar, atenţie cum vă jucaţi în VR şi nu uitaţi să luaţi pauze foarte dese.

Aceste două argumente sunt suficiente să ne facă mult mai reţinuţi decât am fi crezut iniţial în ceea ce priveşte recomandarea unui dispozitiv cum este PlayStation VR. Tehnologia se află înca într-un stadiu preliminar, iar software-ul disponibil în acest moment nu este nici pe departe convingător. Rămâne de văzut dacă viitorul va aduce îmbunătăţiri semnificative; până atunci însă, recomandarea noastră, dacă sunteţi gameri înrăiţi, este să investiţi într-un alt domeniu, care, pe termen mult mai scurt, v-ar putea aduce satisfacţii mai mari: poate un televizor 4K şi o consolă PlayStation 4 Pro sau, de ce nu, un upgrade hardware pentru PC.

STAR WARS BATTLEFRONT – ROGUE ONE: X-WING VR MISSION
(Criterion Games/DICE/Electronic Arts)

Electronic Arts a oferit această misiune suplimentară pentru Star Wars: Battlefront, jucabilă doar cu ajutorul PlayStation VR, în preajma lansării filmului Rogue One: A Star Wars Story. Îmbucurător este că, deşi vorbim de un joc marca Electronic Arts, această misiune este disponibilă în mod gratuit, putând fi descărcată de oricine deţine un exemplar al jocului Star Wars: Battlefront pentru PlayStation 4.

După download-ul de aproximativ 2GB, misiunea îşi va face apariţia în meniul principal al jocului, oferind două componente principale: pregătirile premargătoare misiunii, în care puteţi admira o navetă X-Wing şi interiorul acesteia din mai toate unghiurile imaginile, şi misiunea propriu-zisă.

Star Wars Battlefront X-Wing VR Mission

Star Wars Battlefront X-Wing VR MissionStar Wars Battlefront X-Wing VR Mission

Pe parcursul acesteia, veţi avea ocazia să pilotaţi propriul X-Wing, să faceţi saltul în hiperspaţiu, să parcurgeţi un câmp de asteroizi, să protejaţi o navetă aliată în timp ce vă luptaţi cu TIE Fightere şi chiar să înfruntaţi un Star Destroyer imperial. Cu alte cuvinte, împlinirea câtorva dintre visele unui fan înrăit Star Wars. Nu vă aşteptaţi însă la ceva foarte complex: controlul, realizat cu ajutorul gamepad-ului DualShock 4, este foarte simplist, misiunea terminându-se foarte rapid.

Grafic, X-Wing Mission este susţinut de modelele preluate parcă din film şi de întreaga estetică caracteristică pentru Star Wars, fără a ieşi neapărat în evidenţă. Până la urmă, să pilotezi propriul X-Wing poate fi considerat un bonus interesant, chiar dacă întreaga experienţă durează doar câteva minute.

CALL OF DUTY: INFINITE WARFARE – JACKAL ASSAULT
(Infinity Ward/Activision)

Activision şi Electronic Arts se află de ceva timp în concurenţă directă, fiecare reacţionând atunci când celălalt publisher face un pas în privinţa preţioaselor serii Battlefield, Battlefront, Destiny sau Call of Duty. Astfel, era doar logic, în condiţiile în care Electronic Arts a oferit o misiune VR pentru Star Wars: Battlefront, Activision să răspundă cu Jackal Assault, propria misiune VR pentru Call of Duty: Infinity Warfare.

Spre deosebire însă de Star Wars, Activision nu te obligă să cumperi cel mai recent Call of Duty pentru a putea încerca Jackal Assault. Dimpotrivă, misiunea este de sine stătătoare şi poate fi descărcată, gratuit, prin intermediul PlayStation Store.

Dacă ai jucat deja campania din Call of Duty: Infinite Warfare ştii deja cum funcţioneaza luptele spaţiale din acest joc, Jackal Assault reprezintă doar o asemenea misiune redată în VR. Nimic în plus, cu un minus important: naveta proprie pare că nu are coliziuni cu restul obiectelor din mediul de joc, trecând prin adversari sau elementele de decor fără nicio jenă.

În rest, grafica merită scoasă în evidenţă, Jackal Assault fiind una dintre cele mai arătoase experienţe VR, numai bună de arătat prietenilor împreună cu noul tău headset PlayStation VR. Spre deosebire însă de misiunea X-Wing din Battlefront, aici nu avem parte de retrăirea unor secvenţe legendare, ci doar de câteva minute de gameplay generic.

Call of Duty Infinite Warfare Jackal Assault

Call of Duty Infinite Warfare Jackal AssaultCall of Duty Infinite Warfare Jackal Assault

RISE OF THE TOMB RAIDER: 20 YEAR CELEBRATION
(Crystal Dynamics/Nixxes Software/Square Enix)

Facem ce facem şi ajungem din nou la cel mai recent joc al seriei Tomb Raider: după ce s-a lansat în toamna lui 2015 pentru Xbox One, după ce la începutul lui 2016 a sosit şi pe PC, iar în octombrie a venit si pe PlayStation 4, primind şi suport pentru PS4 Pro, Rise of The Tomb Raider oferă compatibilitate şi cu PlayStation VR.

Astfel, porţiunea suplimentară introdusă de ediţia 20 Year Celebration a jocului – conacul familiei Croft – poate fi acum explorată în mod first person, în VR. Este interesant faptul că producătorii sunt foarte conştienţi că abordarea în acest mod VR poate cauza rău de mişcare, implementând, ca opţiune implicită de navigare aşa-numitul Comfort Mode. În acest mod, doar te poţi uita în jurul Larei, mişcarea propriu-zisă (mai degrabă teleportare) fiind realizată prin apăsarea trigger-ului L2, alegerea unei noi poziţii pentru eroină, si apoi confirmarea acesteia cu R2. Alternativ, se poate opta pentru Free Mode (accesibil doar după trecerea peste unele avertismente şi măsuri de siguranţă), unde mişcarea liberă, asemenea first person shooterelor clasice, duce imediat la greaţă şi dureri de cap.

Faţă de versiunea normală a jocului, downgrade-ul grafic este evident în mod VR, însă nu atât de deranjant precum în DriveClub VR, spre exemplu. Pe de altă parte, după satisfacerea curiozităţii iniţiale, acest mod VR îşi pierde farmecul rapid, atât navigarea, cât şi sentimentul de explorare fiind mult mai reuşite în versiunea non-VR a acestei secţiuni din Rise of The Tomb Raider.

Rise of The Tomb Raider

Rise of The Tomb RaiderRise of The Tomb Raider

PlayStation VR Review Partea 1: privire de ansamblu asupra hardware-ului